Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 201 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 201 Adı: FEN ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste fen öğretiminde etkili olan öğrenme ve öğretme yaklaşımları ve fen öğretimine yansımalarının açıklanması hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fen öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 fen öğretiminin amacını ve temel ilkelerini sıralayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının fen öğretimine yansımalarına ilişkin örnekler verebilir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 fen öğrenme ve öğretmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir. PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-22 Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 etkili bir fen öğretiminin bileşenlerini tanımlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fen öğretiminde etkili olan öğrenme ve öğretme yaklaşımları ve fen öğretimine yansımaları hakkında örnek uygulamalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fen öğrenmenin ve öğretmenin anlamı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Fen öğrenmenin ve öğretmenin anlamı Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 Fen öğretiminin amacı ve temel ilkeleri Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Fen öğretiminin amacı ve temel ilkeleri Beyin Fırtınası Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Fen öğretiminin tarihçesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının fen öğretimine yansımaları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının fen öğretimine yansımaları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Fen öğretiminde temel beceriler Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 Fen öğretiminde temel beceriler Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
11 Fen öğretiminde sınıf-içi uygulama örnekleri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
12 Fen öğretiminde sınıf-içi uygulama örnekleri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
13 Fen öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
14 Fen öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
15 Etkili bir fen öğretiminin bileşenleri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ayvacı, Ş. (2020). Fen öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
2 Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi (Kuramdan uygulamaya). Ankara: Pegem Yayıncılık.
3 Gökalp, M. (2014). Öğrenme, öğretme kuram ve yaklaşımları(Ed. B. Oral), Öğretme-öğrenme modelleri (ss. 325-349), Ankara: Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları Ders Notları Bilgisayar (Akıllı Tahta vb.)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 92