Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 203 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 203 Adı: BİYOLOJİ 2 Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, canlılarda madde ve enerji transferinin nasıl olduğunu açıklamak, hayvansal organizmaların sahip oldukları organ sistemlerinin yapılarını tanıtmak ve çalışma mekanizmalarını anlatmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Canlı sistemlerdeki madde ve enerji dönüşümünü yorumlayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-2 Hücrelerde enerji üretim yollarını açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Fotosentez olayını açıklayarak solunum olayı ile karşılaştırabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-4 Hayvansal dokuların yapıları ile görevleri arasında ilişki kurabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Embriyonik gelişmedeki farklılıklar ile üreme şekilleri arasındaki farklılıkları ilişkilendirebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-6 Embriyonik keselerin yapılarını ve görevlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-7 Hayvanların beslenme şekilleri ile sindirim sistemlerinin yapısal özelliklerini ilişkilendirebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Farklı solunum sistemlerinin sahip olduğu avantajları ve dezavantajları karşılaştırarak organizmanın yaşam ortamı ile solunum sistemi arasında ilişki kurabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-9 Kan basıncını etkileyen faktörleri açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Farklı dolaşım sistemlerini karşılaştırabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-11 Bağışıklık çeşitlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 Farklı boşaltım sistemlerini karşılaştırarak farklılıkların nedenlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-13 Sinir sistemi ve endokrin sistemin yapısını ve işleyişini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-14 Homeostasinin anlamını, önemini ve nasıl sağlandığını açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-15 Duyu organlarının yapısını ve fonksiyonlarını açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-16 Destek ve hareket sisteminin yapısını ve işleyişini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Canlı sistemlerde enerji akışı, solunum ve fotosentez reaksiyonları, hayvansal dokular, embriyonik gelişme ve hayvansal organizmalardaki organ sistemlerinin işleyişi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hücre solunumu nasıl gerçekleştiği, solunumla elde edilen enerjinin nerelerde kullanıldığının araştırılması ve incelenmesi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 Bitkilerde fotosentez ve hayvanlardaki solunum ile karşılaştırılması. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası
3 Hayvanlarda dokular ve özellikleri: Doku çeşitleri, görevleri ve çalışma özellikleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
4 Hayvanlarda üreme ve döllenme çeşitleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
5 Hayvanların beslenme şekillerine göre sınıflandırılması ve yaşadıkları ortamların incelenmesi, beslenme biçimlerine göre sindirim sistemi farklılıkları. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası
6 Solunum çeşitleri, solunum özelliklerine göre hayvanların karşılaştırılması ve yaşadıkları ortam özelliklerinin incelenmesi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası
7 Hayvanlarda dolaşım sistemi: Kalp, damar ve kan yapılarının incelenmesi, açık ve kapalı dolaşım sistemine sahip hayvanların karşılaştırılması. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Deney Yapma
8 Ara Sınav
9 Bağışıklık sistemi hücreleri ve organları. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 Boşaltım organlarının gelişim evreleri, aralarındaki farklılıklar ve boşaltım ürünlerinin karşılaştırılması. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Deney Yapma
11 Sinir sistemini oluşturan yapıların incelenmesi, hayvan sınıflarına göre aralarındaki farklılıkların karşılaştırılması. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Deney Yapma
12 Endokrin sistem ve hormonların düzenleyici rolleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası
13 Vücudun dış ortamla uyum içinde olabilmesinde ve dışarıdan gelen çeşitli uyaranlara karşı iç dengenin sağlanmasında (homeostasis) görev alan yapıların fizyolojik ve morfolojik açıdan incelenmesi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası
14 Duyu organlarının yapıları ve çalışması. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 Destek ve hareket sistemleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sadava, D. (2019). Yaşam: Biyoloji Bilimi. (e. Gündüz ve İ. Gündüz, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
2 Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., and Jackson, R. B. (2021). Campbell Biyoloji (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
ders kitabı, akıllı tahta

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz) 3,6,10,13 1 10
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 4 4
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120