Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 205 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 205 Adı: FİZİK 3 Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYMA AKKAYA DEVİREN (sadeviren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
İSKENDER MUZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin ısı, optik, ses, dalgalar, görelilik teorisi, atom modelleri, fotoelektrik vb konuları hakkında temel bilgileri kavramaları, güncel hayat ve öğretmenlik mesleği ile ilişkilendirmelerini sağlamayı amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Isı ve sıceklık ile ilgili temel kavramları günlük hayatla ilişkilendirebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dalgaların farklı ortamlardaki hareketlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Klasik fizik ile modern fizik arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Atom modellerini açıklayabilir PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Fotoelektrik ve Compton Olaylarını bilir PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Isı ve sıcaklık, maddenin ısısal özellikleri, termodinamik yasaları, tersinir ve tersinmez olaylar, verim ve entropi; ışığın yapısı, hızı ve kaynakları; yansıma ve aynalar; kırılma ve mercekler; girişim, ince filmler, kırınım, çözünürlük, kutuplanma; optik araçlar, büyüteç, gözlük, mikroskop, vb.; dalga hareketi, kinematiği, dinamiği, enerjisi, yansıma, kırılma ve girişimi, ses dalgaları, duran dalgalar, rezonans, ses şiddeti, Doppler olayı; Atom modelleri, enerji düzeyleri, atomik ve moleküler spektrumlar; görelilik; siyah cisim ışıması, fotoelektrik ve Compton olayı; dalga-parçacık ikilemi, De Broglie dalgaları, Heisenberg Belirsizlik ilkesi, Schrödinger dalgası.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 ısı ve sıcaklık, öz ısı, termometre çeşitleri Anlatma Yöntemi, Deney Yapma
2 Termodinamik yasaları ve Entropi Kanunu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme
3 Işığın yapısı, aydınlanma, gölge, yarı gölge, Ay ve Güneş tutulmaları. Düzlem aynalarda yansıma Anlatma Yöntemi Problem Çözme
4 Çukur ve Tümsek aynalarda yansıma ve görüntü Anlatma Yöntemi Problem Çözme
5 Işığın kırılması, İnce kenarlı ve kalın kenarlı mercekler, optik araçlar. Anlatma Yöntemi Problem Çözme
6 Dalgaların temel özellikleri, periyot, frekans, genlik, genişlik. Ses Dalgaları Anlatma Yöntemi, Deney Yapma
7 Elektromanyetik dalgalar. Çekirdek fiziği, fizyon, füzyon Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Klasik fiziğe genel bakış ve modern fiziğe giriş. Göreli hareket Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi
10 Işık Teorileri Siyah cisim Işıması Planck Teorisi Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
11 Fotoelektrik Olay, Einsteinın fotoelektrik denklemi. Anlatma Yöntemi Soru-Cevap Porblem Çözme
12 Compton Saçılması, X-ışınları Kırınımı Anlatma Yöntemi Soru-Cevap Porblem Çözme
13 Atom modelleri: Thomson, Rutherford, Bohr Modeli Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
14 Enerji düzeyleri, enerji spektrumu. Dalga-parçacık ikilemi, De Broglie dalga boyu, belirsizlik ilkesi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi
15 Modern atom teorisi. Schrödinger dalgası Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özdoğan, T., Kara, M., Gümüş, S., & Orbay, M. Modern Fiziğe Giriş (Problem Çözümlü). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
2 Serway, R.A., Beichner, R.J. (2008), Fen ve Mühendislik için Fizik, Palme Yayıncılık, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 11 22
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 11 22
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90