Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 202 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 202 Adı: FEN ÖĞRETİM PROGRAMLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerde öğretim programlarıyla ilgili temel kavramları, öğretim programlarının geliştirilmesinde izlenen yolları, geçmişten günümüze kadar geliştirilmiş olan fen bilimleri dersi öğretim programlarının geliştirilme süreçleri ve özellikleri hakkında bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Program geliştirmeyle ilgili kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Program geliştirmedeki temel yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Program geliştirmedeki temel yaklaşımları sınıflandırabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimini açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Güncel fen öğretim programlarının bileşenleri sıralayabilir. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Güncel öğretim programlarına uygun öğretmen yeterliklerini sıralayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-11 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel fen öğretim programlarının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanlarının verilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar Anlatma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi
2 Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
3 Öğretim programı geliştirmede kullanılan modeller Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi
4 Öğretim programı geliştirmede kullanılan modeller Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi
5 Fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
6 Geçmişten günümüze geliştirilen fen öğretim programlarının yapısı ve içeriği Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma
7 Geçmişten günümüze geliştirilen fen öğretim programlarının yapısı ve içeriği Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma
8 Ara Sınav
9 Güncel fen öğretim programının öğrenme alanları alt öğrenme alanları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma
10 Kazanımların sınıflara göre dağılımı, sınırlamalar ve uyarılarılar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi
11 Fen öğretim programında öğretim yaklaşımı, yöntem, teknikler ve ölçme-değerlendirme yaklaşımı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi
12 Fen öğretim programında öğretim yaklaşımı, yöntem, teknikler ve ölçme-değerlendirme yaklaşımı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi
13 İlkokul ve lise fen öğretim programlarıyla ilişkisi Anlatma Yöntemi
14 Öğretmen yeterlikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi
15 Öğretmen yeterlikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ayvacı, Ş. (2020). Fen öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
2 Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi (Kuramdan uygulamaya). Ankara: Pegem Yayıncılık.
3 MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
4 MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
5 MEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
6 MEB. (2013). İlköğretim Kurumları İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları Ders Notları Bilgisayar (Akıllı Tahta)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 13 26
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90