|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerde öğretim programlarıyla ilgili temel kavramları, öğretim programlarının geliştirilmesinde izlenen yolları, geçmişten günümüze kadar geliştirilmiş olan fen bilimleri dersi öğretim programlarının geliştirilme süreçleri ve özellikleri hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Program geliştirmeyle ilgili kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Program geliştirmedeki temel yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Program geliştirmedeki temel yaklaşımları sınıflandırabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Güncel fen öğretim programlarının bileşenleri sıralayabilir. |
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Güncel öğretim programlarına uygun öğretmen yeterliklerini sıralayabilir. |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. PÇ-11 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel fen öğretim programlarının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanlarının verilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi |
2 | Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
3 | Öğretim programı geliştirmede kullanılan modeller | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi |
4 | Öğretim programı geliştirmede kullanılan modeller | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap Yöntemi Tartışma Yöntemi |
5 | Fen öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
6 | Geçmişten günümüze geliştirilen fen öğretim programlarının yapısı ve içeriği | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma |
7 | Geçmişten günümüze geliştirilen fen öğretim programlarının yapısı ve içeriği | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güncel fen öğretim programının öğrenme alanları alt öğrenme alanları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kavram Haritası Yapma |
10 | Kazanımların sınıflara göre dağılımı, sınırlamalar ve uyarılarılar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
11 | Fen öğretim programında öğretim yaklaşımı, yöntem, teknikler ve ölçme-değerlendirme yaklaşımı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
12 | Fen öğretim programında öğretim yaklaşımı, yöntem, teknikler ve ölçme-değerlendirme yaklaşımı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
13 | İlkokul ve lise fen öğretim programlarıyla ilişkisi | Anlatma Yöntemi |
14 | Öğretmen yeterlikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
15 | Öğretmen yeterlikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ayvacı, Ş. (2020). Fen öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Ankara: Pegem Yayıncılık. | |
2 | Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi (Kuramdan uygulamaya). Ankara: Pegem Yayıncılık. | |
3 | MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
4 | MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
5 | MEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
6 | MEB. (2013). İlköğretim Kurumları İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitapları Ders Notları Bilgisayar (Akıllı Tahta) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 13 | 26 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |