Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 204 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 204 Adı: BİYOLOJİ 3 Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı fen bilgisi öğretmen adaylarına genetik, biyoteknoloji ve evrim konularıyla ilgili temel kavramları kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Genetik ve biyoteknolojinin tanımını yapabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mendel kurallarını ve bu kurallara uymayan durumları açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sitoplazmik kalıtımı açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Moleküler biyolojiyi ve çalışma alanını açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Gen teknolojisi ve moleküler genetiğin uygulama alanlarını örneklerle açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Biyoteknolojideki temel süreçleri açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Evrim teorisini ve tarihsel gelişimini açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Kalıtsal çeşitlilik ile mutasyon, rekombinasyon ve eşeyli üreme arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Adaptasyon ve varyasyon kavramlarını açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Tür kavramını, türlerin oluşumunu ve türleşmeye etki eden faktörleri açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 İnsanın evrimine ilişkin çıkarımlar yapabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Genetik, biyoteknoloji ve evrim ile ilgili temel kavramlar ve mekanizmalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve tarihsel gelişimine kısa bir bakış Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 Modern genetik biliminin doğuşu: Mendel kuramları Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
3 Çaprazlamalar, Mendel kuramından sapmalar Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
4 Sitoplazmik kalıtım Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
5 Moleküler biyoloji ve gen teknolojisi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 İnsan genetiği ve genetik hastalıklar, popülasyon genetiği, gen mühendisliğinin topluma, bilime ve teknolojiye sağladığı olanaklar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Biyoteknolojinin temel prensipleri, mikroorganizma metabolizması, bitki-hayvan hücre kültürleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini), primer metabolitlerin üretimi (sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin), mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton), sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 Evrimsel biyolojinin tarihi; evrimsel biyoloji kavramları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
11 Evrimin mekanizmaları: mutasyon, genetik sürüklenme, doğal seçilim, adaptasyon Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Tür kavramı ve türleşmeye etki eden faktörler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
13 Evrimi destekleyen bilim alanları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 Canlılığın tarihi: soyağaçları, fosil araştırmaları; Dünya'da canlılığın ilk evrimi, canlılığın tarihi, başlıca evrimsel değişimler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 İnsanın evrimi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., and Palladino, M. A. (2020). Genetik Kavramlar. (S. Sümer, L. Açık ve M. Tuncer, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
2 Usta, M. (Ed.). 2022. Her Yönüyle Biyoteknoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3 Futuyma, D. J. (2008). Evrim (A. Kence ve A. N. Bozcuk, Çev.), Ankara: Palme Yayıncılık.
4 Freeman, S. and Herron, J.C. (2002). Evrimsel Analiz (B. Çıplak, H. H. Başıbüyük, S. Karaytuğ ve İ. Gündüz, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, akıllı tahta

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 6 18
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120