Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 306 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 306 Adı: BİLİMSEL MUHAKEME BECERİLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, bilimsel bilginin üretiminde ve bildirişiminde kullanılan muhakeme becerilerinin geliştirilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel muhakeme türlerini açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Bilimsel muhakeme becerisinin bireylerde gelişimine yönelik modelleri açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-15 Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Bilimsel etkinliklerde kullanılan düşünme türlerini açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Bilimsel muhakeme becerilerini geliştirici öğretim etkinlikleri tasarlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dersin içeriği bilimsel muhakemenin özelliklerini, bilimsel muhakeme ve kavram gelişimi ilişkisini, farklı muhakeme türlerini, bilimsel muhakemeyi geliştiren ve hızlandıran etkinlikleri kapsar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilimse muhakeme, düşünme ve akıl yürütme kavramları Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
2 Bilimsel muhakeme ve kavram öğretimi Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
3 Soyut işlemler dönemi özellikler Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
4 Değişkenleri belirleme ve kontrol etme Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
5 İlişkisel düşünme Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
6 Kombinasyonel düşünme Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
7 Olasılıklı düşünme Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
8 Ara Sınav
9 Orantısal düşünme Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
10 Hipotetik düşünme Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
11 Tahmin-gözlem-açıklama yöntemi ile bilimsel muhakeme Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
12 Fen eğitimi yoluyla bilişsel gelişimi hızlandırma etkinlikleri Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
13 Etkinlik planı sunuları ve değerlendirme-I Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
14 Etkinlik planı sunuları ve değerlendirme-II Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
15 Etkinlik planı sunuları ve değerlendirme-III Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yıldırım, C. (1997). Bilimsel düşünme yöntemi. Ankara: Bilgi Yayınevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projektör, Ders Notları, Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 9-14 1 10
5.Rapor 15 1 10
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 9-14 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 12 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 4 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 3 9
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90