Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 403 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 403 Adı: ÇEVRE EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çevre ve çevreyi oluşturan faktörlerin tanınması, yaşanabilir bir çevre için gerekli unsurlar, çevre kirliliği sonucu oluşan tehlikeler, bu tehlikelerle ilgili hassasiyet oluşturma ve aktif katılımının sağlanmasıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çevre ve ekosisteme ait tanımları açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ekosistemi oluşturan canlı ve cansız unsurları tanımlayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Besin zinciri ve besin ağını tanımlayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Ekosistemlerdeki biyolojik ilişkileri açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Enerji ve madde döngülerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 İnsanlığın temel ekolojik sorunları hakkında bilgi verebilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Çevre eğitimini ve önemini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, yaşamın devamı, biyomlar, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, ormanların yok olması, kentsel çevreler, davranış kirliliği, çevre kirlenmesi, bataklıklar ve atık su, duyarlı insanların tepkisi, çevreyle ilgili karar verme, toprak ve su kaynakları ve bunların yönetimi, çevrenin koruması, kültür ve ilkel yaşam, global bakış, ekolojik konu ve sorunlar, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar ile ilköğretim programlarında çevre eğitimi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çevre ve ekoloji ile ilgili temel kavramlar Anlatma Yöntemi
2 Ekosistem ve ekosistemi oluşturan unsurlar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
3 Ekosistemlerde biyolojik ilişkiler, canlı ve cansız unsurların temel işlevleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Benzetim
4 Ekosistemde enerji akışı ve madde döngüleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Benzetim
5 Popülasyon ve özellikleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
6 Komünite ve özellikleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
7 Karasal ve sucul biyomlar Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Hava kirliliğinin nedenleri, sonuçları ve çözüm önerileri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
10 Asit yağmurları ve ozon tabakasının incelmesi, küresel iklim değişikliği Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
11 Akarsu, göl ve denizlerdeki su kirliliğinin nedenleri, sonuçları ve çözüm önerileri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
12 Toprak kirliliği, erozyon ve çölleşme Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
13 Işık, gürültü, besin kirliliği ve radyoaktif kirlilik Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
14 Dünya’da ve Türkiye’de çevre koruma, ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve faaliyetleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 Çevre eğitimi tanımı ve ilköğretim programlarında çevre eğitimi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Genç H. ve Atlı, E. (Ed.). (2022). Çevre Eğitimi. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
2 Odum, E. P. and Barrett, G. W. (2008). Ekoloji`nin Temel İlkeleri, (K. Işık, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, akıllı tahta

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 8 16
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90