|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, çevre ve çevreyi oluşturan faktörlerin tanınması, yaşanabilir bir çevre için gerekli unsurlar, çevre kirliliği sonucu oluşan tehlikeler, bu tehlikelerle ilgili hassasiyet oluşturma ve aktif katılımının sağlanmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çevre ve ekosisteme ait tanımları açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Ekosistemi oluşturan canlı ve cansız unsurları tanımlayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Besin zinciri ve besin ağını tanımlayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Ekosistemlerdeki biyolojik ilişkileri açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Enerji ve madde döngülerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | İnsanlığın temel ekolojik sorunları hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Çevre eğitimini ve önemini açıklayabilir. |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, yaşamın devamı, biyomlar, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, ormanların yok olması, kentsel çevreler, davranış kirliliği, çevre kirlenmesi, bataklıklar ve atık su, duyarlı insanların tepkisi, çevreyle ilgili karar verme, toprak ve su kaynakları ve bunların yönetimi, çevrenin koruması, kültür ve ilkel yaşam, global bakış, ekolojik konu ve sorunlar, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar ile ilköğretim programlarında çevre eğitimi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çevre ve ekoloji ile ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi |
2 | Ekosistem ve ekosistemi oluşturan unsurlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
3 | Ekosistemlerde biyolojik ilişkiler, canlı ve cansız unsurların temel işlevleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Benzetim |
4 | Ekosistemde enerji akışı ve madde döngüleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Benzetim |
5 | Popülasyon ve özellikleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
6 | Komünite ve özellikleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
7 | Karasal ve sucul biyomlar | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hava kirliliğinin nedenleri, sonuçları ve çözüm önerileri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
10 | Asit yağmurları ve ozon tabakasının incelmesi, küresel iklim değişikliği | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
11 | Akarsu, göl ve denizlerdeki su kirliliğinin nedenleri, sonuçları ve çözüm önerileri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
12 | Toprak kirliliği, erozyon ve çölleşme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
13 | Işık, gürültü, besin kirliliği ve radyoaktif kirlilik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
14 | Dünya’da ve Türkiye’de çevre koruma, ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve faaliyetleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
15 | Çevre eğitimi tanımı ve ilköğretim programlarında çevre eğitimi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Genç H. ve Atlı, E. (Ed.). (2022). Çevre Eğitimi. İstanbul: Lisans Yayıncılık. | |
2 | Odum, E. P. and Barrett, G. W. (2008). Ekoloji`nin Temel İlkeleri, (K. Işık, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, akıllı tahta |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 40 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |