Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 404 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 404 Adı: BİLİMİN DOĞASI VE ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; bilimin etkinlik ve ürün olarak niteliğini kavratmak, bilimin doğasının öğretimine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilim felsefesi ve bilimin doğası arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Bilimsel bilginin üretimi, gelişimi ve paylaşımı hakkında değerlendirmeler yapabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Bilimin doğasını tanımlayan kuramsal yaklaşımları açıklayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Bilimin doğasının öğretimine yönelik strateji/yöntem ve teknikleri kullanabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Fen bilimleri dersi içeriği ile bilimin doğasını entegre eden öğretim süreçleri planlayabilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi); bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri); bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel okur-yazarlık ve bilimin doğası, fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri, bilimin doğasının öğretimi); bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler; bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilim, teknoloji ve felsefe kavramları Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
2 Bilim felsefesi ve bilimin doğasını anlamak Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
3 Bilimlerin sınıflandırılması ve fen bilimleri Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
4 Bilimsel bilgi ve üretimi, iletişimi Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
5 Bilimsel bilginin türleri; yasalar, hipotezler ve kuramlar (modeller) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
6 Bilimsel bilginin türleri; yasalar, hipotezler ve kuramlar (modeller) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
7 Fen okuryazarlığı ve bilimin doğası Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
8 Ara Sınav
9 Bilimin doğasına ilişkin kuramsal modeller; Uzlaşımsal yönler kuramı Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
10 Bilimin doğasına ilişkin kuramsal modeller; Aile benzerliği kuramı Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
11 Bilimin doğasının öğretimine yönelik yöntemsel yaklaşımlar; Tarihsel yaklaşım Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
12 Bilimin doğasının öğretimine yönelik yöntemsel yaklaşımlar; Doğrudan yansıtıcı yaklaşım Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
13 Bilimin doğasının öğretimine yönelik yöntemsel yaklaşımlar; Dolaylı yaklaşım Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
14 Fen öğretimi planlamada bilimin doğası Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
15 Bilimin doğasında; teknoloji-toplum-çevre ilişkisi Anlatım, Argümantasyon, Sokratik yöntem, Grup çalışması, Makale eleştirisi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Matthews, M.R. (2019). Fen öğretimi; Bilim tarihinin ve felsefesinin katkısı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projektör, Ders Kitapları, Ders Notları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 9-14 1 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 14 1 30
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 2 14 28
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 4 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90