Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 203 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 203 Adı: MÜZİK ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖZLEM KILINÇER (ozlem.kilincer@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders temel olarak öğrencilerin öğretmenlik becerilerini ve öğretme tekniklerini anlamalarına yardımcı olması için düzenlenmiş bir derstir. Bu dersle hedeflenen öğrenme ve öğretme ortamları için farklı bakış açıları kazandırıp farklı düşünme yolları geliştirmeye yardımcı olmaktır. Dersin ana amacı öğrencinin müzik eğitimcisi olarak kariyerine ve gelişimine katkı sağlayacak öğretmenlik becerilerini ve öğretme tekniklerini geliştirmesine yardımcı olup farklı öğrenme ve öğretme ortamları için kendi düşünme yollarını geliştirmesini sağlayarak okul ortamında kullanabilecek ve öğrencilere anlamlı müzik ortamları sunabilecek öğretim becerileri ve teknikleri açısından kaynak oluşturmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Müzik öğrenmenin ve öğretmenin anlamı, müzik öğretiminin amacı ve temel ilkelerini tartışır. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 Müzik öğretiminin tarihçesi anlayarak müzik öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının müzik eğitimine yansımalarını tartışır. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
Sözlü Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Müzik eğitiminde kullanılacak dağarcık oluşturma PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-25 Eğitim müziği ile ilgili geniş bir dağarcığa sahiptir; bu dağarcığı amaca uygun kullanarak ve gelişen teknolojiyi takip ederek müzik öğretimine yansıtır.
Sözlü Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
1 Ders içeriği ile ilgili konuşma, müzik öğrenme-öğretme yaklaşımları ve özel öğretim yöntemlerine giriş 2 Müzik dersinin içeriği, İlköğretim ve orta öğretimde müzik eğitim sistemi ile bağlantılı olarak müzik öğretmeni sınıfta ne yapmalı, kazandırılması gereken müzik bilgileri, müzik becerileri müzik eğitiminden neler bekliyoruz, müzik dersinin amaçları ve bu amaçlar doğrultusunda müzik nasıl öğretilmeli konularında tartışma. Ayrıca Yaparak Yaşayarak öğrenme ilkesini pekiştirici uygulamalı küçük etkinlikler yapma. 3 Müzik öğrenme ve öğretme yaklaşımlarına giriş yaparak yöntem Nedir konusunu tartışma. Genel Öğretim Yöntemleri ile ilgili bilgiler verme. 4 Özel Öğretim Yöntemlerine (Müzik Öğretim Yöntemleri) giriş ve tarihsel süreç içinde müzik öğretim yöntemleri hakkında konuşma 5 Kodaly yöntemi ve felsefesini tanıma. 6 Kodaly yönteminde kulanılan teknik ve materyalleri tanıma ve uygulama örnekleri gösterme. Ayrıca Fonomimi çalışması ve ton set egzersizleri yapma 7 Orff yaklaşımını, ilkelerini ve Orff enstrümanlarını tanıma. 8 Orff Yaklaşımı ilkelerine yönelik örnekler sunma (tekerlemeler, beden perküsyonu egzersizlerii vb gibi) Ayrıca Tekerleme uygulaması ve beden Perküsyonu uygulamaları yapma 9 Dalcroze yaklaşımı, Dalcroze öğretim aşamaları 10 Suzuki yaklaşımı ve felsefesi 11 Dalcroze, Kodaly ve Orff yaklaşımları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar hakkında tartışma. 12 Dinleme eğitimi ve aktif dinleme dersi nasıl yapılmalı, kullanılabilecek materyallerin tanıtımı Ayrıca Dinleme haritaları uygulamaları yapma 13 Ses eğitimi, ses gelişimi ve şarkı öğretim metotları, doğru ve temiz söyleme becerisini (dolayısıyla kulağını) geliştirebilmek için yapılması gerekenler Ayrıca Örnek ses ve nefes egzersizleri uygulamaları yapma 14 Çoksesliliğe geçiş ve kanon öğretimi ve dönem tekrarı
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders içeriği ile ilgili konuşma, müzik öğrenme-öğretme yaklaşımları ve özel öğretim yöntemlerine giriş Anlatma Yöntemi
2 Müzik dersinin içeriği, İlköğretim ve orta öğretimde müzik eğitim sistemi ile bağlantılı olarak müzik öğretmeni sınıfta ne yapmalı, kazandırılması gereken müzik bilgileri, müzik becerileri müzik eğitiminden neler bekliyoruz, müzik dersinin amaçları ve bu amaçlar doğrultusunda müzik nasıl öğretilmeli konularında tartışma. Ayrıca Yaparak Yaşayarak öğrenme ilkesini pekiştirici uygulamalı küçük etkinlikler yapma. Örnek Olay Yöntemi
3 Müzik öğrenme ve öğretme yaklaşımlarına giriş yaparak yöntem Nedir konusunu tartışma. Genel Öğretim Yöntemleri ile ilgili bilgiler verme. Tartışma Yöntemi
4 Özel Öğretim Yöntemlerine (Müzik Öğretim Yöntemleri) giriş ve tarihsel süreç içinde müzik öğretim yöntemleri hakkında konuşma Anlatma Yöntemi
5 Kodaly yöntemi ve felsefesini tanıma. Anlatma Yöntemi
6 Kodaly yönteminde kulanılan teknik ve materyalleri tanıma ve uygulama örnekleri gösterme. Ayrıca Fonomimi çalışması ve ton set egzersizleri yapma Bireysel Çalışma Yöntemi
7 Orff yaklaşımını, ilkelerini ve Orff enstrümanlarını tanıma. Bireysel Çalışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Orff Yaklaşımı ilkelerine yönelik örnekler sunma (tekerlemeler, beden perküsyonu egzersizlerii vb gibi) Ayrıca Tekerleme uygulaması ve beden Perküsyonu uygulamaları yapma Bireysel Çalışma Yöntemi
10 Dalcroze yaklaşımı, Dalcroze öğretim aşamaları Bireysel Çalışma Yöntemi
11 Suzuki yaklaşımı ve felsefesi Bireysel Çalışma Yöntemi
12 Dalcroze, Kodaly ve Orff yaklaşımları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar hakkında tartışma. Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Dinleme eğitimi ve aktif dinleme dersi nasıl yapılmalı, kullanılabilecek materyallerin tanıtımı Ayrıca Dinleme haritaları uygulamaları yapma Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Ses eğitimi, ses gelişimi ve şarkı öğretim metotları, doğru ve temiz söyleme becerisini (dolayısıyla kulağını) geliştirebilmek için yapılması gerekenler Ayrıca Örnek ses ve nefes egzersizleri uygulamaları yapma Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Çoksesliliğe geçiş ve kanon öğretimi ve dönem tekrarı Bireysel Çalışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BOSHKOFF, R. (1991, October). Lesson Planning the Kodaly Way. Music Educators Journal, 30-34.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
BOSHKOFF, R. (1991, October). Lesson Planning the Kodaly Way. Music Educators Journal, 30-34. BOZKAYA, İ. Okul Ortamında Müzik. Özhan Matbaacılık, 2001. CAMPBELL, P. S. & SCOTT-KASSNER, C. (1995). Music in Childhood. New York: Schirmer Books. CHOKSY, L. (1988). The Kodály Method (2. Baskı). NewJersey: Prentice Hall. CHOKSY, L. (1999). The Kodály Method (3. Baskı). New Jersey: Prentice Hall. ÇOBAN, S. (2016). Can We Apply Kodály Philosophy in Turkey as School Music Education Programme? Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, 2(4), 24-39. EROL, O. ve KOÇAK, K.O. Karamela Sepeti. Morpa Kültür Yayınları, 2005. FRAZEE, J. (1987). Discovering Orff: A Curriculum for Music Teachers. New York: Schott. MANN, R. LOVELL, J. & TEKSE, P. (1998). Yayınlanmamış ders notları. Arizona State University, Tempe, Arizona.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 16 1 60
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 10 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 14 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 2 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90