Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 501 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 501 Adı: KİMYASAL ATIKLAR VE ÇEVRE KİRLİLİĞİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; yeşil kimya başta olmak üzere çevre dostu kimyasal yaklaşımları tanıtmak, kimyasal atıkların neden olduğu çevre kirliliklerinin ve bunların giderilmesinde kimyanın önemini kavratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yeşil kimyayı ve uygulamalarını örnekler vererek açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-25 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Çevre kirliliğini ve çeşitlerini açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-25 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Çevre kirliliğine neden olan kimyasalları sınıflandırabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-25 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Çevre kirliliğinin önlenmesinde kimyanın işlevini ve önemini açıklayabilir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-18 Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-25 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kimyasal atıklara yol açan kaynaklar; kimyasallara maruz kalma yolları; çevrenin kimyasallarla kirlenmesi; kimyasalların zehirleyici etkileri, kimyasalların canlılar üzerindeki etkileri, kimyasalların çevre üzerindeki etkileri; radyoaktivite, radyoaktif yarılanma ve radyoaktif kirlenme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yeşil Kimya Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
2 Yeşil Kimya-II Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
3 Kimyasal atıklara yol açan kaynaklar Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
4 Kimyasallara maruz kalma yollar Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
5 Çevrenin kimyasallarla kirlenmesi Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
6 Kimyasalların zehirleyici etkileri Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
7 Kimyasalların canlılar üzerindeki etkileri Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Kimyasalların çevre üzerindeki etkileri Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
10 Radyoaktivite Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
11 Radyoaktif yarılanma ve radyoaktif kirlenme Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
12 Ödev sunuları ve değerlendirme-I Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
13 Ödev sunuları ve değerlendirme-II Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
14 Ödev sunuları ve değerlendirme-III Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
15 Ödev sunuları ve değerlendirme-IV Anlatım, Tartışma, Soru ve Cevap, Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çınar, Ö. (2013). Çevre Kirliliği ve Kontrolü. Ankara: Nobel
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projektör, Eğitici Sunuları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 9-14 1 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 9-14 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 7 7
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 13 39
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120