Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 505 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 505 Adı: FEN ÖĞRETİMİNDE MATERYAL TASARIMI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İBRAHİM ERDOĞAN (ibrahimerdogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Farklı öğretim teknolojilerinin fen bilgisi eğitiminde kullanılması konusunda öğretmen adaylarına bilgi ve beceri kazandırmak. Öğretim teknolojilerinin ve materyallerin öğrenme ve öğretmedeki yeri ve önemi hakkında bilgi kazandırmak, öğretmen adaylarına öğretimde kullanabilecekleri materyalleri tasarlama, geliştirme ve uygulama becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alanıyla ilgili herhangi bir konuda ders planı hazırlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğretim materyali hazırlama ilkelerini açıklayabilir. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen ve teknoloji öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çeşitli öğretim materyalleri için taslak hazırlayabilir. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
PÇ-17 Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim disiplinlerinde; edindiği bilgi ve becerileri eleştirel biçimde değerlendirerek, bunları problemlerin çözümünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kendi alanında gerekli öğretim materyallerini geliştirir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-11 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Çeşitli öğretim materyallerinin öğretime katkılarını takdir eder. PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim materyalinin seçimi, materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri, tasarım öğeleri, ders materyali geliştirme, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi; teknolojik pedagojik alan bilgisi, alana özgü teknolojik araç-gereçler ve materyaller (simülasyonlar, animasyonlar, sanal sınıf ve laboratuvar ortamları, kavram karikatürleri, bilimsel ölçüm yapan araçlar, çalışma yaprakları, slaytlar, görsel medya gereçleri vb.) ile fen eğitiminde kullanılabilecek diğer bilişim teknolojileri (web 2.0 araçları, mobil uygulamalar, öğrenci yanıtlama sistemleri, öğrenme yönetim sistemleri, artırılmış gerçeklik uygulamaları, ölçme ve değerlendirme araçları vb.); teknolojinin entegre edildiği sınıf ortamları, etkileşimli tahta ve eğitim portalları; fen öğretiminde alana özgü bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Teknoloji ve Öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramların verilmesi. Anlatım, soru- cevap, tartışm
2 Öğretim teknolojilerinin ve materyallerin genel özellikleri Anlatım, soru- cevap, tartışm
3 Öğretim teknolojilerinin ve materyallerin öğretimdeki yeri, öğretim teknolojilerinin ve materyallerin seçimini etkileyen faktörler Anlatım, soru- cevap, tartışm
4 Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri (Yansıtılmayan görsel araç-gereçler ve materyaller: ders kitapları, dergiler, tahtalar, grafikler, şemalar) Anlatım, soru- cevap, tartışm
5 Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri (Yansıtılmayan görsel araç-gereçler ve materyaller: resimler, çizimler, posterler, gerçek nesneler ve modeller) Anlatım, soru- cevap, tartışm
6 Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri (Yansıtılan görsel araç-gereçler ve materyaller: tepegöz, slayt cihazı, dijital kamera, projektör) Anlatım, soru- cevap, tartışm
7 Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri (Görsel ve işitsel araç gereçler, eğitim amaçlı yazılımlar. vb. ) Anlatım, soru- cevap, tartışm
8 Ara Sınav
9 Fen ve teknoloji dersinde kullanılabilecek materyallerden seçilen örneklerin gösterilmesi. Anlatım, soru- cevap, tartışm
10 Belirlenen bir konuda uygun öğretim teknolojisi ve materyali tasarlama (öğrenci sunuları) Anlatım, soru- cevap, tartışm
11 Belirlenen bir konuda uygun öğretim teknolojisi ve materyali tasarlama (öğrenci sunuları) Anlatım, soru- cevap, tartışm
12 Belirlenen bir konuda uygun öğretim teknolojisi ve materyali tasarlama (öğrenci sunuları) Anlatım, soru- cevap, tartışm
13 Belirlenen bir konuda uygun öğretim teknolojisi ve materyali tasarlama (öğrenci sunuları) Anlatım, soru- cevap, tartışm
14 Belirlenen bir konuda uygun öğretim teknolojisi ve materyali tasarlama (öğrenci sunuları) Anlatım, soru- cevap, tartışm
15 Belirlenen bir konuda uygun öğretim teknolojisi ve materyali tasarlama (öğrenci sunuları) Anlatım, soru- cevap, tartışm
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yalın, H.İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
2 Demirel, Ö. ve Altun, E. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Pegema Yayıncılık, Ankara.
3 Yanpar, T. (2008). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Anı Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, Kırtasiye Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 14 70
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 123