Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / FBEAE 504 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: FBEAE 504 Adı: FEN ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğretmen adaylarına fen bilgisinde sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgıları, nitelikleri, sınıflandırılması, çözüm yolları ile ilgili bilgi ve beceriler kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kavram ve Kavram öğretimiyle ilgili terimleri tanımlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kavram Yanılgılarını tanımlayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Fen bilgisinde sık karşılaşılan kavram yanılgılarını sınıflandırabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Güncel fen bilgisi öğretim programını kavram yanılgılarına göre analiz edebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-6 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının özelliklerini bilir ve programı etkin bir şekilde uygular.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kavram yanılgılarını gidermek için en uygun öğretim yöntemini belirleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-8 Öğrencinin kazanımlarını farklı teknik ve yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kavram Öğretimi, fen kavramlarının özellikleri, kavram yanılgılarının nitelikleri, sınıflandırılması ve ortaya çıkan zorlukların giderilmesinde kullanılan yöntemler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kavram tanımı ve niteliklerinin verilmesi. Kavramların sınıflandırılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Kavram tanımı ve niteliklerinin verilmesi. Kavramların sınıflandırılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Kavram Öğretimi ve fen kavramları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Kavram Öğretimi ve fen kavramları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Kavram Yanılgısının tanımı, nitelikleri, teşhis yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Kavram Yanılgısının tanımı, nitelikleri, teşhis yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Kavram Yanılgısının tanımı, nitelikleri, teşhis yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Fizik konu alanında sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgısı örnekleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Kimya konu alanında sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgısı örnekleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Biyoloji konu alanında sıklıkla karşılaşılan kavram yanılgısı örnekleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Güncel fen öğretim programının kavram yanılgıları açısından değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Güncel fen öğretim programının kavram yanılgıları açısından değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Güneş, B. (2017). Doğru bilinen yanlışlardan, yanlış bilinen doğrulara: Fizikte Kavram yanılgıları. Ankara: Palme.
2 Ayvacı, Ş. (2020). Fen öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
3 Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi (Kuramdan uygulamaya). Ankara: Pegem Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları Ders Notları Bilgisayar (Akıllı Tahta vb.)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 121