Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / RPDAE 204 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: RPDAE 204 Adı: YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM PROBLEMLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VEYSEL ŞİRVAN ÇETİN (veyselcetin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİKRİYE ALKIM ARI,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere bireylerin yaşam dönemleri ve uyum sürecini, yaşam dönemlerinde karşılaşılan problemleri ve bu problemlerin sebeplerini kavratmaktır. Normal ve anormal kavramlarının öğretilmesi ve uyum bozuklukları hakkında bilgilenmeleri amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Normallik ve anormallik kavramlarının, Uyum bozukluklarını açıklayabilir. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Farklı gelişim dönemlerinde ortaya çıkan uyum problemlerini açıklayabilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Uyum bozukluklarında koruyucu ve risk faktörlerini ve başa çıkma yöntemlerini açıklayabilir. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yaşam dönemleri ve uyum sorunları dersi bireyin doğumdan ölümüne kadar olan evrelerini gelişimsel ve ruhsal olarak ele alır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yaşam Dönemleri Gözden Geçirme Anlatma Yöntemi
2 Uyum problemleri ve gelişim kuramları: Gözden geçirme, Zorlu yaşam olayları ve uyum Anlatma Yöntemi
3 Doğum öncesi gelişim ve uyum sorunlarına etkisi, bebeklik dönemi ve uyum sorunları Anlatma Yöntemi
4 Erken Çocukluk Döneminde Görülen Uyum Bozuklukları Anlatma Yöntemi
5 Orta ve geç çocukluk döneminde Görülen Uyum Bozuklukları Anlatma Yöntemi
6 Psikolojik dayanıklılık/yılmazlık, eğitime destek Anlatma Yöntemi
7 Ergenlik Döneminde Görülen Uyum Sorunları ve Riskli Davranışlar Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Yetişkinliğe geçiş ve gelişimsel krizler Anlatma Yöntemi
10 Yetişkinliğe Geçiş ve Genç Yetişkinlik Döneminde Görülen Uyum Sorunları Anlatma Yöntemi
11 Orta Yetişkinlik Döneminde Görülen Uyum Sorunları Anlatma Yöntemi
12 Yaşlılık Döneminde görülen uyum bozuklukları- I Anlatma Yöntemi
13 İleri Yetişkinlik Dönemi ve Uyum Problemleri -II Kayıp ve Yas Anlatma Yöntemi
14 Film analizi Tartışma ve Soru cevap
15 Genel değerlendirme Tartışma ve soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Savi Çakar, F. (2018). Yaşam Dönemleri ve Uyum Problemleri, Pegem: Ankara
2 Bacanlı, H., ve Terzi, Ş. I. (2013). Yetişkinlik ve yaşlılık: gelişimi ve psikolojisi. İstanbul: Açılım kitap.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 %40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 %60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 5 5
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 66