Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAS 521 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAS 521 Adı: ALTERNATİF İLKOKULLAR Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERHAT YAŞAR (syasar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, farklı okul ekolleri ile ilgili temel kavramlara, eğitim uygulamaları ve sonuçları üzerinde yapılan çalışmaları kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar.
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-6 Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-8 Uygulama sürecinde Sınıf Öğretmenliği alanıyla ilgili karşılaşılacağı sorunları tanımlar, kanıt toplar ve kanıtlardan hareketle çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-10 Bilimin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ-12 Sınıf Öğretmenliği alanına ilişkin bir konu üzerinde takım çalışmasına katkı sağlayacak bir görevi bağımsız olarak yürütür.
PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-19 Sınıf Öğretmenliği alanındaki sorunları bilimsel yöntemin ilke ve aşamalarına uygun bir şekilde çözerek paylaşır.
PÇ-20 Alanı ile ilgili güncel bilgileri takip etmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurmak için yabancı dil bilgisini kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-22 Demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-23 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir.
PÇ-24 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
PÇ-25 Çevreyi koruma konusunda duyarlıdır.
PÇ-26 Evrensel hakların bilincindedir.
PÇ-27 Kültürel mirası koruma konusunda rol modeldir.
PÇ-29 Türk Eğitim Sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişi, sınıf yönetimi yaklaşımları ve eğitim ile ilgili kavramlar konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-31 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar.
PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-35 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kazanımlarını entelektüel ve estetik uygulamalarla bütünleştirir.
PÇ-36 Dünya gündemindeki aktüel olayları takip etmeye duyarlıdır.
PÇ-37 Dünyadaki farklı kültürleri tanır, kendi kültürü ile olan ilişkisini yorumlar.
PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
PÇ-40 Güvenli bir okul ve sınıf atmosferi oluşturmak için ilgili kişi ve kurumlarla iletişim içindedir.
PÇ-41 Bir meslek insanı olarak görev, hak ve sorumluluklarının bilincindedir.
PÇ-42 Bir meslek insanı olarak yasal prosedüre uygun davranır.
PÇ-43 Ailelerle, meslektaşlarıyla ve eğitimin diğer paydaşları ile işbirliği kurar.
PÇ-44 Sınıf Öğretmenliği ile ilgili kaynakları tarar, ideallerine uygun olanları seçer ve kullanır.
PÇ-47 Türk Eğitim Sistemi’nin güçlü ve zayıf yönlerinin farkındadır ve sistemin zayıf yönlerini geliştirmede sorumluluk alır.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 PÇ-2 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili tasarladığı proje ve etkinlikleri uygular.
PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar.
PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir.
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-6 Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
PÇ-8 Uygulama sürecinde Sınıf Öğretmenliği alanıyla ilgili karşılaşılacağı sorunları tanımlar, kanıt toplar ve kanıtlardan hareketle çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-10 Bilimin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ-12 Sınıf Öğretmenliği alanına ilişkin bir konu üzerinde takım çalışmasına katkı sağlayacak bir görevi bağımsız olarak yürütür.
PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-19 Sınıf Öğretmenliği alanındaki sorunları bilimsel yöntemin ilke ve aşamalarına uygun bir şekilde çözerek paylaşır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-22 Demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-23 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir.
PÇ-24 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
PÇ-26 Evrensel hakların bilincindedir.
PÇ-27 Kültürel mirası koruma konusunda rol modeldir.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-29 Türk Eğitim Sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişi, sınıf yönetimi yaklaşımları ve eğitim ile ilgili kavramlar konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-31 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar.
PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-34 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-35 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kazanımlarını entelektüel ve estetik uygulamalarla bütünleştirir.
PÇ-36 Dünya gündemindeki aktüel olayları takip etmeye duyarlıdır.
PÇ-37 Dünyadaki farklı kültürleri tanır, kendi kültürü ile olan ilişkisini yorumlar.
PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
PÇ-41 Bir meslek insanı olarak görev, hak ve sorumluluklarının bilincindedir.
PÇ-42 Bir meslek insanı olarak yasal prosedüre uygun davranır.
PÇ-44 Sınıf Öğretmenliği ile ilgili kaynakları tarar, ideallerine uygun olanları seçer ve kullanır.
PÇ-45 Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek bu konuda kendini sürekli günceller.
PÇ-47 Türk Eğitim Sistemi’nin güçlü ve zayıf yönlerinin farkındadır ve sistemin zayıf yönlerini geliştirmede sorumluluk alır.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türkiye’de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları; farklı eğitim modelleri ve söz konusu eğitim modellerinin avantajları ve dezavantajları; diğer okulları ortaya çıkaran nedenlerin kazandırılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Eğitim Tarihi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Türkiye’de Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze İlkokula Öğrenci Yetiştirme Türkiye’de Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze İlkokula Öğretmen Yetiştirme Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Başka Bir Okul Mümkün Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Birleştirilmiş Sınıflar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Montessori Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Montessori Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Helen Doron Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Helen Doron Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Waldorf Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Waldorf Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Adler ve Paideia Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Adler ve Paideia Okulları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Okul ekollerinin kıyaslanması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Okul ekollerinin kıyaslanması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yaşar, Ş. (2014). Eğitimde Program Geliştirmeyi Etkileyen Sosyal-Kültürel Etmenler. IJOIS, 3 (6).
2 Yaşar, Ş., (2008). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenin Nitelikleri, M. Gültekin (Ed.) Eğitim Bilimine Giriş içerisinde, (s 179 - 198 ). Eskişehir: AÖF Yayınları.
3 Gültekin, M. Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Programlar, Şefik Yaşar (Ed.) İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları içerisinde, Eskişehir: AÖF Yayınları.
4 Demirel Ö. ve Dinçer S. (2017). Küreselleşen Dünyada Eğitim Ankara: Pegem Akademi
5 Stoll Lillard, A. (2018). Montessori: Dehanın Ardındaki Bilim, Okhan Gündüz (Çev.) Kaknüs Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap ve makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 7 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 128