| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AYSUN ERGİNER (aysunerginer@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, risk altındaki çocuk gruplarını tanımlayıp özelliklerini açıklayarak; çocukların risk altında olma nedenlerine, ilgili kurumlara, sunulacak eğitimlerine yönelik bilgi kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Risk altındaki çocukları tanımlayabilir ve sınıflandırabilir. | 
			
		 
			PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-31 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir. PÇ-37 Dünyadaki farklı kültürleri tanır, kendi kültürü ile olan ilişkisini yorumlar.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-2 | Risk altındaki çocukların özelliklerini açıklayabilir. | 
			
		 
			PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-6 Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır. PÇ-23 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-3 | Risk altındaki çocuklara sunulan eğitimleri açıklayabilir. | 
			
		 
			PÇ-3 Sınıf Öğretmenliği ile alan disiplinleri arasında bağlantı kurar. PÇ-4 Sınıf Öğretmenliği alanındaki kuramsal, aktüel ve uygulamalı bilgileri yaşantısıyla bütünleştirir. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-6 Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-4 | Türkiye'de ve dünyada risk altındaki çocuklara sunulan eğitimleri karşılaştırabilir. | 
			
		 
			PÇ-36 Dünya gündemindeki aktüel olayları takip etmeye duyarlıdır. PÇ-37 Dünyadaki farklı kültürleri tanır, kendi kültürü ile olan ilişkisini yorumlar. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-5 | Risk altındaki çocukların eğitimlerine yönelik bir etkinlik hazırlayabilir. | 
			
		 
			PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar. PÇ-13 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi ekip üyeleriyle uyumlu bir şekilde yerine getirir. PÇ-14 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.  | 
		 Performans Ödevi | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders; risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları ve özellikleri, eğitimlerindeki kritik unsurlar, alınabilecek önlemler, risk altındaki çocukların eğitimlerine yönelik Türkiye’de ve diğer ülkelerde yapılan çalışmalar konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Risk nedir? Risk faktörleri nelerdir? | Anlatım, soru cevap | 
| 2 | Risk altındaki çocuklar kimlerdir? | Tartışma, beyin fırtınası | 
| 3 | Sokak çocukları, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap, problem çözme | 
| 4 | Madde bağımlısı çocuklar, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 5 | Tek ebeveynli aile çocukları, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap, örnek olay | 
| 6 | Mevsimlik tarım işçisi çocukları, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 7 | Göçmen/mülteci çocuklar, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Ekran bağımlısı çocuklar, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 10 | İstismar ve ihmale maruz kalan çocuklar, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 11 | Sosyal hizmetler bünyesinde kalan çocuklar, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 12 | Suça yönlendirilen çocuklar, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 13 | Çalışan çocuklar , özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 14 | Sağlık sorunları olan çocuklar, özellikleri ve eğitimleri | Anlatım, soru cevap | 
| 15 | Risk altındaki çocuklarla ilgili alınabilecek önlemler, risk altındaki çocukların eğitimlerine yönelik Türkiye’de ve diğer ülkelerde uygulanan projeler. | Anlatım, soru cevap | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Alabay, E. (2018). Risk altındaki çocuklar ve eğ. (Ed: Zarife Seçer, İçinde: Sokak Çocukları ve Eğ). Ankara: Eğiten Kitap.). Ankara: Eğiten Kitap. | |
| 2 | Nalbant, A. ve Babaoğlan, E. (2016). Risk altındaki öğ.: Yozgat örneği. E-Uluslararası Eğ. Araş. Der. 7(3), 11-30. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Basılı yayınlar, videolar, filmler. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 25 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 6 | 1 | 15 | 
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 15 | 1 | 25 | 
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 35 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 | 
| c) Performans Ödevi | 2 | 12 | 24 | 
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 | 
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 127 | ||