Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖEAS 506 - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖEAS 506 Adı: İLKOKULDA ALTERNATİF EĞİTİM UYGULAMALARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı İlkokul öğretmen adaylarının, Türkiye’de eğitime etki eden faktörlerin ve bu faktörlerden etkilenen öğrencilerin eğitim gereksinimlerinin farkına vararak alternatif öğretim yollarını belirleme ve uygulama konusunda; Alternatif eğitim uygulamalarından birleştirilmiş sınıflı okullarda yönetim, eğitim ve öğretim süreçlerini planlama ve uygulama konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alternatif öğretim yollarını belirleyerek uygulayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alternatif eğitim uygulamalarından birleştirilmiş sınıflı okulların amacını, gerekliliğini ve kapsamını açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiye’de eğitime etki eden faktörlerin ve bu faktörlerden etkilenen öğrencilerin eğitim gereksinimlerini açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Alternatif eğitim ve alternatif okul kavramlarını açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Birleştirilmiş sınıflı okullarda kullanılabilecek uygun strateji, yöntem, teknik ve etkinlikleri açıklayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Birleştirilmiş sınıflı okullarda öğrenim ihtiyaçlarına uygun ders araç, gereç, materyal ve kaynaklarını kullanabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-7 Birleştirilmiş sınıflarda öğrenme-öğretme süreçlerini planlayarak uygulayabilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-8 Birleştirilmiş sınıflarda öğrenme-öğretme süreçlerini değerlendirebilir PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders Türkiye’de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları; taşımalı eğitim, taşımalı eğitimin avantajları ve dezavantajları; yatılı ilköğretim bölge okulları, yatılı ilköğretim okullarının avantajları ve dezavantajları; birleştirilmiş sınıflarda öğretim, birleştirilmiş sınıfları ortaya çıkaran nedenler, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin temel dayanakları ve öğretim biçimini, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin planlanması, sınıf yönetimi ve değerlendirme etkinlikleri ve birleştirilmiş sınıflarda öğretmenin görev ve sorumlulukları, dünyada birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamaları konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türkiye’de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
2 Alternatif eğitim ve alternatif okullar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
3 Taşımalı eğitim ve taşımalı eğitimin avantajları ve dezavantajları; yatılı ilköğretim bölge okulları ve bu okulların avantajları ve dezavantajları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
4 Birleştirilmiş sınıflı okullar: Birleştirilmiş sınıf kavramı; Türkiye’de birleştirilmiş sınıflı okulların tarihçesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
5 Türkiye’de ve dünyada birleştirilmiş sınıf uygulamaları; nedenleri, avantajları ve dezavantajları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
6 Türkiye’de geçmişte ve günümüzde birleştirilmiş sınıf oluşturma biçimleri ve nedenleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
7 Birleştirilmiş Sınıflar ve İlkokul Programları (1968, 2000, 2005, 2014 ve 2018 programları) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Birleştirilmiş Sınıflarda, ilkokul Programlarında (1968, 2000, 2005, 2014 ve 2018 programları) yer alan mihver dersler ile ifade ve beceri derslerinin işlenmesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
10 Birleştirilmiş Sınıflarda planlanma: Öğretmenli ve ödevli derslerde öğrencilerin kendi kendine çalışmaları ve grup/küme çalışmalarının planlanması ve dikkat edilmesi gereken hususlar (bu süreçte kullanılabilecek strateji, yöntem, teknik ve materyaller) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
11 Kendi kedine ve grup/küme çalışmalarının denetlenmesi, dönütlerin verilmesi ve değerlendirilmesi (bu süreçte kullanılabilecek strateji, yöntem, teknik ve materyaller) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
12 Birleştirilmiş sınıflarda öğretmenin görev ve sorumlulukları (sınıf yönetimi, güdüleme, öğrenme kontrolü, dönüt vb.) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
13 İki sınıflı bir birleştirilmiş sınıfta derslerin planlanması ve işlenmesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması
14 Dört sınıflı bir birleştirilmiş sınıfta derslerin planlanması ve işlenmesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması
15 Birleştirilmiş sınıflı okullarda yönetim ve idari işler Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Gösteri Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Coşkun, İ. (2020). Türkiye ve Dünyada Alternatif Eğitim. İstanbul: Paradigma yayınları
2 Erdem, A.R. (2019). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (8. Baskı). Ankara: ANI Yayıncılık
3 MEB (2019). Birleştirilmiş Sınıflı köy okulları için etkinlik kitabı. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, ders notları, bilgisayar, projeksiyon, Türkiye’nin coğrafi, sosyal ve ekonomik yapısını gösteren kaynaklar (harita, fotoğraf, video kayıtları, vb.), tez ve makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 30
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 13 26
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 13 26
       c) Performans Ödevi 2 5 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 6 12
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120