|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı sınıf öğretmeni adaylarına, ilkokul öğrencilerinin sağlıklı bir şekilde gelişimleri açısından sosyal becerilerini geliştirmek için gerekli bilgi, deneyim ve donanım sahibi olarak bu becerilere yönelik ders ve etkinlikleri planlama ve uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sosyal becerilerin tanımı, kapsamı ve önemine ilişkin temel bilgileri açıklayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sosyal beceri kazandırma ve genelleme yöntem ve tekniklerini kullanabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İlkokul öğrencileri için hedef sosyal becerileri açıklayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-28 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sosyal beceri öğretimi yöntem ve tekniklerini uygulayabilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-5 | Öğrencilerin sosyal beceri performanslarını değerlendirebilir |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders "Sosyal beceri kavramının tanımı, boyutları, boyutların birbirleriyle ilişkisi; öğrencilere sosyal becerisi kazandırma ve becerileri genelleme yöntem ve tekniklerin seçimi; hedef becerilerin seçimi; beceriyi analiz yapma, çocuğa model olma, çocuklara rol oynattırma ve beceriyi prova ettirme; çocuklara beceriyi tekrar ettirme; çocukların performanslarını değerlendirme; sosyal becerileri genelleştirme ve ilkokul ders programlarının incelenmesi; derslerdeki becerilerin belirlenmesi ve örnek etkinlik uygulamaları" konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyal beceri kavramının tanımı, Sosyal beceri alanları ve sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
2 | Sosyal becerinin boyutları ve bu boyutların birbiriyle ilişkisi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
3 | Sosyal yetersizlik ve nedenleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
4 | Sosyal Beceri Öğretimi: Sosyal beceri öğretimine ilişkin kavramlar (sosyal zeka, sosyal yeterlilik) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
5 | Sosyal Beceri Öğretimi: Sosyal beceri öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Yetişkin merkezli, Akran merkezli, kişi merkezli) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi |
6 | Sosyal Beceri Öğretiminde Temel Öğretim Yöntemleri: Modelden öğrenme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
7 | Sosyal Beceri Öğretiminde Temel Öğretim Yöntemleri: Dramatizasyon, rol oynama | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sosyal Beceri Öğretiminde Temel Öğretim Yöntemleri: Sosyal öykü | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
10 | Sosyal Beceri Öğretiminde Temel Öğretim Yöntemleri: Müzik ve resim kullanımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
11 | Sosyal Beceri Öğretiminde Temel Öğretim Yöntemleri: Performans geri bildirim, Genelleştirme, Değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
12 | Sosyal Beceri Öğretiminde Doğrudan Öğretim Yaklaşımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
13 | Sosyal Beceri Öğretiminde Bilişsel süreç yaklaşımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösteri Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
14 | Beceri öğretiminin derslerle ilişkilendirilmesi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
15 | İlkokulda sosyal beceri öğretimini planlama ve uygulama | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması, Örnek Olay Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Deniz, M. E. ve Eryılmaz, A. (2019) Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: PEGEM | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, tez ve makaleler, yazılı ve online etkinlik örnekleri, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 15 | 2 | 30 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 4 | 1 | 4 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 118 |