Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 102 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: MB 102 Adı: EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN TAMER YENEN (emintameryenen@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ARZU SALDIRAY,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; Sosyolojik söylem bağlamında toplumu kavrayabilmek, Sosyolojik kuramlar/yaklaşımlar çerçevesinde toplumu ve toplumsal değişimi, toplum tiplerini kavramak ve buna paralel eğitim olgusunun şekillenmesini ve toplumdaki eğitimin hem olgu hem de kurumsal açıdan gelişimini kavrayabilmek ve doğrultuda öğrencinin yaşamını sorgulayabilmesini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını ve gelişimini açıklayabilir. PÇ-22 Sosyal bilimlerin farklı alanları (sosyoloji, psikoloji, antropoloji, felsefe vb.) ile kendi alanı arasında ilişki kurar
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Eğitimin ve okulların toplumsal işlevlerini değerlendirebilir PÇ-22 Sosyal bilimlerin farklı alanları (sosyoloji, psikoloji, antropoloji, felsefe vb.) ile kendi alanı arasında ilişki kurar
PÇ-30 Toplumların ve bireylerin kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerinin tanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eğitim sistemlerini ve okulları anlamada sosyolojik bakış açısını kullanabilir PÇ-22 Sosyal bilimlerin farklı alanları (sosyoloji, psikoloji, antropoloji, felsefe vb.) ile kendi alanı arasında ilişki kurar
PÇ-30 Toplumların ve bireylerin kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerinin tanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bir süreç olarak eğitim ve öğretim sürecini etkileyen etmenler Eğitim Sosyolojisinde Kuramlar Toplumsallaşma ve eğitimin toplumsal işlevleri Toplumsal değişim ve yabancılaşma Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf Toplumsal bir sistem olarak okul ve öğretmenlik mesleği Toplumsal hareketlilik, tabakalaşma ve eğitim Eğitimin kültürel temelleri, küreselleşme ve farklı ülkelerin eğitim sorunları Eğitimin ekonomik temelleri, sosyal sınıflar ve fırsat eşitliği Eğitim-İletişim ve demokrasi Okul-çevre ilişkileri ve şiddet
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bir süreç olarak eğitim ve öğretim sürecini etkileyen etmenler Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
2 Eğitim Sosyolojisinde Kuramlar Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama Soru cevap
3 Toplumsallaşma ve eğitimin toplumsal işlevleri Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
4 Tartışma oturumu Tartışma
5 Toplumsal değişim ve yabancılaşma Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
6 Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
7 Toplumsal bir sistem olarak okul ve öğretmenlik mesleği Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
8 Ara Sınav
9 Toplumsal hareketlilik, tabakalaşma ve eğitim Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama Soru cevap
10 Eğitimin kültürel temelleri, küreselleşme ve farklı ülkelerin eğitim sorunları Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
11 Eğitimin ekonomik temelleri, sosyal sınıflar ve fırsat eşitliği Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
12 Tartışma oturumu Tartışma
13 Eğitim-İletişim ve demokrasi Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
14 Okul-çevre ilişkileri ve şiddet Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Soru cevap
15 Genel tekrar ve değerlendirme Tartışma Soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Giddens, A. (2005). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları
2 Apple, Michael, W. (2006) "Eğitim ve İktidar", Kalkedon Yay.
3 Giroux H. A. "Eleştirel Pedagojinin Vaadi", Kalkedon Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1.Berna Fildişi, “Marx, Durkheim ve Weber üzerinden klasik dönem sosyolojisinde modern devlet ve modern ordular”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 1860-1876, 2018 2. Ahmet Kesici, “Durkheim’in Görüşleri Doğrultusunda Küreselleşme Olgusu ve Eğitimin Küresel İşlevi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Haziran 2018 22(2): 977-988, 3. Tayfun Atay, “Savaş, Açlık, Salgın: Malthus’un Hayaleti”

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90