|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NEŞE BÖRÜ (nboru@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; İskenderiye kütüphanesi, tarihteki önemli düşünce okulları, Bağdat kütüphanesi ve Arap düşünürleri; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmalarına yönelik bilgi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İskenderiye kütüphanesi, düşünce okulları ve Bağdat kütüphanesi arasındaki ilişkiyi ve bu düşünce okulları ve kütüphanelerin Türk eğitim sistemi ve modern eğitim anlayışı üzerindeki etkisini açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Önemli Müslüman Türk filozoflarının, yaşamını ve eğitim amacını açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Selçukluların Türk eğitim tarihinde yapmış olduğu devrimleri ve dönemin filozoflarının değerleri üzerinden eğitim anlayışını açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinin inanç sistemini açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-5 | Orhun yazıtlarında yer alan mesajların anlamını açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-6 | Osmanlı dönemi geleneksel ve modern eğitim anlayışı arasındaki farkı açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-7 | Modern düşünce hareketlerini ve modern eğitim sistemini açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-8 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti kuruluşunda eğitimin amacını ve tarihsel süreçte Türk eğitim sisteminin değişimini açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-9 | 19.20. ve 21. Yüzyıl Orta Asya Türk devletlerinin eğitim anlayışını açıklayabilir. |
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders İskenderiye kütüphanesi, tarihteki önemli düşünce okulları, Bağdat kütüphanesi ve Arap düşünürleri; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmalarına dair konuları içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İskenderiye kütüphanesi, düşünce okulları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Bağdat Kütüphanesi- Beytül Hikme – Arap filozofları ve kaşifleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Farabi, İbn-i Sina | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Karahanlılarda eğitim, Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Selçuklu dönemi medreseleri ve Ahilik teşkilatı, Atabeglik, Hoca Ahmet Yesevi, Hacı Bektaş Veli, Yunus Emre | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | İlk Türk devletleri inançları, değerleri, Türk destanları, Türk mitolojisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Orhun yazıtları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Osmanlı dönemi eğitimi geleneksel dönem | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Osmanlı dönemi eğitimi modern dönem | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Avrupa’daki düşünce hareketleri ve Modern eğitim anlayışı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kuruluşu ve eğitim anlayışı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Öğretmen yetiştirme tarihi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Üniversite tarihi Meslek lisesi oluşum süreci | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akyüz, Y. (1982). Türk eğitim tarihi. Ankara Üniv. Eğitim Bilimleri Fak. | |
2 | Doğan, İ. (2022). Eğitim Tarihi. Nobel Akademi. | |
3 | Ortaylı, İ. Türklerin Tarihi I ve II. Timaş Yayınları | |
4 | ORTAYLI, İ. (2006). İskenderiye kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 20(1), 85-88. | |
5 | Tunay, M. İ. (1970). Dünyanın en eski kütüphanelerinden İskenderiye Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 19(1), 25-26. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Notları, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 2-14 | 1 | 10 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 1 | 14 | 14 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |