Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 204 - FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 204 Adı: EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OKTAY KIZKAPAN (okizkapan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar, araştırma süreci, veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi, makale, tez ve veri tabanlarına erişim, araştırma modelleri ve türleri, bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar, nicel ve nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik, makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma, araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama, eğitimde aksiyon (eylem) araştırması konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Veri toplama tekniklerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Nicel ve nitel araştırma desenlerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Makale, tez ve veri tabanlarına erişebilir. PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Alanı ile ilgili makale ya da tez inceleyip kritik edebilir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer.
PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-12 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-14 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlayabilir. PÇ-10 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-16 Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen bilimleri öğretiminde etkin bir şekilde kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar, araştırma süreci, veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi, makale, tez ve veri tabanlarına erişim, araştırma modelleri ve türleri, bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar, nicel ve nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik, makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma, araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama, eğitimde aksiyon (eylem) araştırması konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
2 Araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
3 Veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
4 Makale, tez ve veri tabanlarına erişim Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, grup çalışması
5 Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, grup çalışması
6 Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
7 Araştırma modelleri ve türleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Nicel ve nitel araştırma desenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
10 Nicel ve nitel araştırma desenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
11 Örneklem, veri toplama, verilerin analizi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Bilimsel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
13 Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu, Soru-cevap, Grup Çalışması
14 Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu, Soru-cevap, Grup Çalışması
15 Eğitimde aksiyon (eylem) araştırması Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri.Ankara: Pegem Yayınları.
2 Yılmaz, K. ve Arık, R. S. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, ders notları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 8 1 40
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 11 11
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 4 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 3 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90