Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 303 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 303 Adı: BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 5 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Okul çalgılarının müzik eğitimindeki yeri ve önemini kavrama. Sınıf çalgısı olabilecek olan bu çalgıları öğrencilerin yetkin bir biçimde çalmalarını sağlamak ve mezun olduklarında bu çalgıyı rahatça öğretebilecek düzeye getirmek ve okul çalgı toplulukları oluşturabilecek dağarcığı kazandırma. Okul şarkılarına ve halk türkülerine eşlik yapabilme becerisinin kazandırma.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gitarın yapısı, kısa tarihi, türlerini tanıyabilme oturuş, tutuş, sağ el ve sol el temel tekniklerini kavrayabilme PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Gitarın ses özellikleri, akort sistemi PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Sağ el arpej çalışmaları ile teller üzerinde (p,i,m,a) parmaklarında hakimiyet kurabilme PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 Sol el parmaklarını bağımsızlaştırabilme. Temel pozisyonlar üzerinde koordinasyon sağlayabilme. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-5 Gitar müziğini tanıyabilme. Gitar müziğini bas ve ezgi çizgilerine göre seslendirebilme. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-6 I.Posizyonda çeşitli tonlarda gam, ezgi ve akor çalabilme PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, Gitarın müzik eğitiminde nasıl kullanılacağını, çalgıların teknik özelliklerini, kısa tarihini okul müziği dağarcığındaki yerini ve uygulamalarını kapsamaktadır. Bunun yanı sıra müzik öğretiminin gereği olan sanatsal anlayışın oluşturulmasını ve çalgı eğitimiyle müzik eğitimindeki gerekli çalışma disiplininin kazandırılmasını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğrencilerle dersin amacı içeriği ve hedef davranışları ile çalgının tanıtımı tarihi, tutuş,oturuş ve çalgı hakkında genel temel teknik bilgiler. Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
2 Sağ el tirando (serbest vuruş ya da desteksiz vuruş ) çalışmaları Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
3 Sağ el tekniğinin temelini oluşturan tirando vuruş ve ilgili arpej çalışmaları Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
4 Sol el tekniği ve parmak numaraları Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
5 I. Pozisyon ve basit major minor diziler ve apoyando tekniği Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
6 Çift sesli çalışmalar ile akor oluşumları. Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
7 Gitar müziği ve eşlik Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
8 Ara Sınav
9 2/4 3/4 4/4 lük faklı ritim kalıpları Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
10 Capo kullanımı ve basit tranpozeler Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
11 Gitarda kullanılan farklı tel numaraları unison sesler ve akort. Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
12 Çeşitli okul şarkılarının gitar ile solo seslendirilmesi. Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
13 Eğitim müziğine uygun gençlik ve popüler şarkıların gitar eşlikleri. Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
14 Genel Tekrar Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
15 Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve sınav hazırlığı Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AYDINTAN, Z. (1999) Gitar Metodu I Ankara: Evrensel Müzikevi
2 AYDINTAN,Z (1999)Gitar Eşlikli Okul Şarkıları. Ankara: Evrensel Müzikevi
3 CEMİL,M. (2005) Klasik Gitar Metodu Ankara: Alfa Akademi
4 İŞBİLEN,M. ((2001) Klasik Gitar Metodu ,Çağdaş Sanat Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar ve enstrümanlar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 1 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 2 8 16
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60