|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Okul çalgılarının müzik eğitimindeki yeri ve önemini kavrama. Sınıf çalgısı olabilecek olan bu çalgıları öğrencilerin yetkin bir biçimde çalmalarını sağlamak ve mezun olduklarında bu çalgıyı rahatça öğretebilecek düzeye getirmek ve okul çalgı toplulukları oluşturabilecek dağarcığı kazandırma. Okul şarkılarına ve halk türkülerine eşlik yapabilme becerisinin kazandırma. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gitarın yapısı, kısa tarihi, türlerini tanıyabilme oturuş, tutuş, sağ el ve sol el temel tekniklerini kavrayabilme |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Gitarın ses özellikleri, akort sistemi |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Sağ el arpej çalışmaları ile teller üzerinde (p,i,m,a) parmaklarında hakimiyet kurabilme |
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Sol el parmaklarını bağımsızlaştırabilme. Temel pozisyonlar üzerinde koordinasyon sağlayabilme. |
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Gitar müziğini tanıyabilme. Gitar müziğini bas ve ezgi çizgilerine göre seslendirebilme. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | I.Posizyonda çeşitli tonlarda gam, ezgi ve akor çalabilme |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, Gitarın müzik eğitiminde nasıl kullanılacağını, çalgıların teknik özelliklerini, kısa tarihini okul müziği dağarcığındaki yerini ve uygulamalarını kapsamaktadır. Bunun yanı sıra müzik öğretiminin gereği olan sanatsal anlayışın oluşturulmasını ve çalgı eğitimiyle müzik eğitimindeki gerekli çalışma disiplininin kazandırılmasını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Öğrencilerle dersin amacı içeriği ve hedef davranışları ile çalgının tanıtımı tarihi, tutuş,oturuş ve çalgı hakkında genel temel teknik bilgiler. | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
2 | Sağ el tirando (serbest vuruş ya da desteksiz vuruş ) çalışmaları | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
3 | Sağ el tekniğinin temelini oluşturan tirando vuruş ve ilgili arpej çalışmaları | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
4 | Sol el tekniği ve parmak numaraları | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
5 | I. Pozisyon ve basit major minor diziler ve apoyando tekniği | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
6 | Çift sesli çalışmalar ile akor oluşumları. | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
7 | Gitar müziği ve eşlik | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
8 | Ara Sınav | |
9 | 2/4 3/4 4/4 lük faklı ritim kalıpları | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
10 | Capo kullanımı ve basit tranpozeler | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
11 | Gitarda kullanılan farklı tel numaraları unison sesler ve akort. | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
12 | Çeşitli okul şarkılarının gitar ile solo seslendirilmesi. | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
13 | Eğitim müziğine uygun gençlik ve popüler şarkıların gitar eşlikleri. | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
14 | Genel Tekrar | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
15 | Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve sınav hazırlığı | Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, Şarkı Söyleme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | AYDINTAN, Z. (1999) Gitar Metodu I Ankara: Evrensel Müzikevi | |
2 | AYDINTAN,Z (1999)Gitar Eşlikli Okul Şarkıları. Ankara: Evrensel Müzikevi | |
3 | CEMİL,M. (2005) Klasik Gitar Metodu Ankara: Alfa Akademi | |
4 | İŞBİLEN,M. ((2001) Klasik Gitar Metodu ,Çağdaş Sanat Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar ve enstrümanlar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 16 | 1 | 60 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 2 | 8 | 16 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |