|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Dersin amacı; öğretmenlik mesleği alanında, Türk Halk Müziği ses icrası konusunda gerekli bilgilerini, toplu ses icrasında uygulama, geleneksel müziklerimizin, eğitimdeki yeri ve önemini kavratmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Farklı dinamiklerde ses üretebilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. |
Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-2 | Koroda bütünlükle uyum gösterebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-3 | Eserleri anlamlarına uygun seslendirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. |
Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-4 | Eserleri müzikal duyarlılıkla seslendirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. |
Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-5 | Toplu icra, performans ve iletişim becerisi geliştirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-6 | Koroda tını ve koro şefi ile uyum geliştirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. |
Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-7 | Farklı yöre, form ve söyleme biçimleri geliştirebilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ses-soluk bağlantısını güçlendirmeye ve geliştirmeye yönelik çalışmalar; farklı dinamiklerde ses üretme, koroda ses bütünlüğü ve tını kazandırmaya yönelik rezonans çalışmaları; eserleri anlamlarına uygun müzikal duyarlılıkla seslendirme çalışmaları, toplu icra, performans ve iletişim becerisi, eser seslendirmesinde koroda tını ve koro şefi ile uyum; bilinçli bir halk müziği dinleyicisi oluşturmaya yönelik çalışmalar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ses, soluk ve dinamikler. Doğru ses elde edebilme uygulamaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 2 | Ses bütünlüğü teknikleri Çeşitli koro çalışma teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 3 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro ve bireysel ses bütünlüğü çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 4 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro ve bireysel ses bütünlüğü çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 5 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro ve bireysel ses bütünlüğü çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 6 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Bireysel ve toplu seslendirme teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 7 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Bireysel ve toplu seslendirme teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Seslendirmede temel davranışlar. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 10 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Seslendirmede temel davranışlar. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 11 | Halk müziği formları. Halk müziği formlarının seslendirilmesi. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 12 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro-şef uyum çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 13 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro-şef uyum çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 14 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro-şef uyum çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 15 | Eğitim müziği dağarı oluşturma. Dağar oluşturma. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Alim Y. K., Aydın A. (2004) “Bağlama Metodu 1” , İstanbul: Aktüel Yayınları | |
| 2 | Taptık, G.,(1972) Notaları ve Tavırları ile Türküler, Ankara: Çaba Yayıncılık | |
| 3 | Sarıözen, M., (1970) Türk Halk Müziğinde Usuller, Ankara: Mifad Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders notları, bilgisayar ve enstrüman | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 2 | 8 | 16 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||