|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CİHAN ÖNER (cihanoner@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Temel yarıiletken malzeme özelliklerini ve prensiplerini anlamaya ve ayırt edebilmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yarıiletken cihazların altında yatan fiziksel prensipleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yarıiletkenlerin topluma etkisini kavrayabilir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yarıiletken malzeme özelliklerini kullanarak mikroelektronik cihaz çalışma prensiplerini temelde açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yarıiletkenlere Giriş, Yarıiletken Kristal Örgüsü, Kristal Düzlemler ve Miller İndisleri, Külçe Büyütme Teknikleri, Epitaksiyel Büyütme Teknikleri, Yük Taşıyıcıları, Serbest Elektron ve Deşik Konsantrasyonları, Mobilite ve Fermi Seviyesi, n-tipi Yarıiletken Katkılama, p-tipi Yarıiletken Katkılama, n-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması, p-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması, Yarıiletkenlerde Kompanzasyon. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yarıiletkenlere Giriş | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Yarıiletken Kristal Örgüsü | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Yarıiletken Kristal Örgüsü devamı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Kristal Düzlemler ve Miller İndisleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Külçe Büyütme Teknikleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Epitaksiyel Büyütme Teknikleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Yük Taşıyıcıları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Serbest Elektron ve Deşik Konsantrasyonları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Mobilite ve Fermi Seviyesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | n-tipi Yarıiletken Katkılama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | p-tipi Yarıiletken Katkılama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | n-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | p-tipi Fermi Pozisyonu Hesaplanması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Yarıiletkenlerde Kompanzasyon | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yarıiletken Fiziği, Neamen, Aktif Yayınevi, 2017 | |
2 | Semiconductor Physics and Devices, Donald A. Neamen, 4th edition, McGraw Hill Higher Education, 2002 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Dizüstü Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |