|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HAVVA ÖZATA (hozata@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, tefsir usulü ve tarihi konusunda temel ve ikincil kaynaklara yönelik muhteva ve yöntem bakımından bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tefsir ilmindeki temel ve ikincil kaynakları sıralayabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tefsir usulü kaynaklarını içerik ve teknik özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Tefsir tarihi kaynaklarının içerik ve teknik özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Tefsir ilminde gerekli bilgiye ulaşmada kaynakları kullanabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, usûl ve tarih bakımından tefsir ilmi sahasında telif edilmiş kaynakların tasviri ve karşılaştırmalı analizini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tefsir İlmi Literatürü I. Tanımlar II. Ana ve İkincil Kaynaklar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Tefsir Usulü Kaynakları I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Tefsir Usulü Kaynakları II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Kur’an Tarihi Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Tefsir Tarihi Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Tedvin Dönemi Öncesi Kaynaklar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Rivayet Tefsiri Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rivayet Tefsiri Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Dilbilimsel Tefsir Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Fıkhî Tefsir Kaynakları Edebî/Belaği Tefsir Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kelamî Tefsir Kaynakları Tasavvufi Tefsir Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Bilimsel Tefsir Kaynakları Konulu Tefsir Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | İctimaî/Sosyolojik Tefsir Kaynakları Osmanlı Dönemi Tefsir Kaynakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Batı’da Kur'an ve Tefsir’e Dair Yapılmış Çalışmalar Modern Dönem Tefsir Literatürü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Celal Kırca. Kur’an’a Yönelişler. Tuğra Neşriyat | |
2 | Muhammed COŞKUN. Tefsirin İlk Çağları. İFAV Yayınları. İstanbul 2019. | |
3 | İsmail Cerraholu. Tefsir Tarihi. Fecr Yayınları. Ankara 2010. | |
4 | Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve’l-müfessirûn, Dâru’l-Hadis, 2005 | |
5 | Muhsin Demirci, Arapça Tefsir Usulü Literatürü, İFAV Yayınları, İstanbul 2019 | |
6 | Mustafa Karagöz, Dilbilimsel Tefsir ve Kur’an’ı Anlamaya Katkısı, Ankara Okulu, 2019. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 5 | 1 | 20 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 9 | 27 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |