Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB549 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB549 Adı: İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ KLASİK METİNLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BAYRAM ÇINAR (cinarbayram@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BAYRAM ÇINAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; İlk dönem İslam Mezhepleri ve günümüzde yaşayan dinî-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler vermek, dini farklılaşmaların sebepleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kişi İslam Mezheplerinin tarifi, konusu ve gayesini tanımlayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kişi Tarihi süreçte ortaya çıkan temel İslam mezheplerini tanıyabilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kişi Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini bilebilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kişi beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirebilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kişi mezhebî fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklayabilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kişi mezheplerin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirebilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Mezhepler Tarihinin tanımı, konusu, amacı, metodu; Temel kavramlar ve kaynaklar; mezheplerin ortaya çıkış sebepleri; ilk siyasi ve itikadi tartışmalar ve fırkalaşma hareketleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslam Mezhepleri Tarihi dersinin amacı, sahası, metodu, bazı kavramlar Tartışma ve Anlatma Yöntemi
2 Klasik mezhepler tarihi kaynakları ve özellikleri, Mezheplerin tasnifi Tartışma ve Anlatma Yöntemi
3 İlk ihtilaflar ve mezheplere ayrılmaya yol açan sebepler Tartışma ve Anlatma Yöntemi
4 El-Havaric ve'l-İbadiyye ve arauhumus siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
5 Eş-Şia ve arauhumus siyasiyye ve'l-itikadiyye ve'z Zeydiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
6 El-Mürcie ve'l-Mu'tezile arauhumus siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
7 Ehli's-Sünneh ve'l-Cemaah; es-Selefü's-Sâlihîn ve'l-Mâtürîdiyyûn ve'l-Eşâira arauhumus siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İsmailiyye ve'l-mezhebü'l-İmamiyye arauhumus siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
10 Nusayriyye ve arauhumu's-siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
11 Ed-Dürûz ve arauhumu's-siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
12 Yezidiyye ve arauhumu's-siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
13 Kadiyaniyye ve arauhumu's-siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
14 Vehhabiyye ve arauhumu's-siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
15 Bahaiyye ve arauhumu's-siyasiyye ve'l-itikadiyye Tartışma ve Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Eş‘arî, Ebü’l-Hasen. Makâlâtü’l-İslâmiyyîn ve İhtilâfü’l-Musallîn. Thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamîd. Beyrut: Mektebetü’l-Asriyye, 1995.
2 Bağdadî, Abdulkâhir. el-Fark Beyne’l-Fırak. Thk. Muhammed Muhyiddin Abdulhamid. Sayda-Beyrut: Mektebetü’l-Asriyye, 1995.
3 Şehristânî, Abdülkerim. el-Milel ve’n-Nihal. thk. Emîr Ali Mehennâ - Ali Hasen Fâûr. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Ma‘rife, 6. Basım, 1997.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Klasik İslam Mezhepleri Tarihi Kaynakları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 10 50
       c) Performans Ödevi 4 10 40
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 2 6
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180