Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB515 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB515 Adı: KELAM TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BAYRAM ÇINAR (cinarbayram@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BAYRAM ÇINAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; İslam inanç esaslarını konu alan Kelam ilminin tarihini ve uluhiyete dair problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlar ile öğrenciye, yeterlilik kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kişi Kelam ilminin tarifi, konusu ve gayesini tanımlayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kişi tarihi süreçte ortaya çıkan Kelam ekollerini tanıyabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kişi Kelam ekollerinin önemli temsilcileri ve eserlerini bilebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kişi beşeri tezahürler olan Kelam ekollerini tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kişi Kelam ekollerinin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklayabilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kişi Kelam ekollerinin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirebilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste öğrenci kelamın ne olduğunu, tarihini, dönemlerini, kelam ilmine ilişkin ekolleri, önemli temsilcilerini ve uluhiyete dair konular dini naslar ve aklî deliller perspektifinden tanır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kelam ilmine giriş; Kelam ilminin tanımı, konusu, gayesi, metodu, diğer isimleri Anlatma ve tartışma Yöntemi
2 İtikadi konular etrafındaki ilk fikri hareketler, Emeviler, Abbasiler Anlatma ve tartışma Yöntemi
3 İlk dönem tartışmalarından doğan fırkalar Anlatma ve tartışma Yöntemi
4 Nasların anlaşılmasında kullanılan metotlar Anlatma ve tartışma Yöntemi
5 Mu'tezile'nin doğuşu ve kelami görüşleri Anlatma ve tartışma Yöntemi
6 Mu'tezile'nin Basra ekolü, Mu'tezile'nin Bağdat ekolü, Mu'tezile'nin ileri gelen alimleri. Anlatma ve tartışma Yöntemi
7 Ehl-i Sünnet ekolleri; Selef-i Sâlihîn Anlatma ve tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Eş'arilik ve kelami görüşleri Anlatma ve tartışma Yöntemi
10 Eş'ariliğin önde gelen alimleri Anlatma ve tartışma Yöntemi
11 Matüridilik ve kelami görüşleri Anlatma ve tartışma Yöntemi
12 Matüridiliğin önde gelen alimleri Anlatma ve tartışma Yöntemi
13 Yeni İlm-i Kelam Dönemi Anlatma ve tartışma Yöntemi
14 Çağdaş Kelam Çalışmaları Anlatma ve tartışma Yöntemi
15 Çağdaş Kelam Çalışmaları Anlatma ve tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yurdagür, Metin. Kelam Tarihi. Ekoller-Şahıslar-Eserler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017.
2 Gölcük Şerafeddin. Kelam Tarihi. İstanbul: Kitap Dünyası Yayınları, 2018.
3 Namlı, Abdullah. Kader İnancının Dini Temelleri. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2019.
4 Namlı, Abdullah. Tekvin ve Kulların Fiillerinin Yaratılışı. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2021.
5 Namlı, Abdullah. Kur’an’a Göre İnkar. İstanbul-Trabzon: Kalem Yayınları, 2021.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı, Dijital materyal, Yaygın sosyal iletişim araçları ve İnternet kaynakları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 10 50
       c) Performans Ödevi 4 10 40
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 2 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 4 5 20
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 1 1
Final Sınavı 4 5 20
1 1 1
0
Toplam İş Yükü 180