|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BAYRAM ÇINAR (cinarbayram@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
BAYRAM ÇINAR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; İslam inanç esaslarını konu alan Kelam ilminin tarihini ve uluhiyete dair problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlar ile öğrenciye, yeterlilik kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kişi Kelam ilminin tarifi, konusu ve gayesini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kişi tarihi süreçte ortaya çıkan Kelam ekollerini tanıyabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kişi Kelam ekollerinin önemli temsilcileri ve eserlerini bilebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kişi beşeri tezahürler olan Kelam ekollerini tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kişi Kelam ekollerinin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklayabilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kişi Kelam ekollerinin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirebilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste öğrenci kelamın ne olduğunu, tarihini, dönemlerini, kelam ilmine ilişkin ekolleri, önemli temsilcilerini ve uluhiyete dair konular dini naslar ve aklî deliller perspektifinden tanır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kelam ilmine giriş; Kelam ilminin tanımı, konusu, gayesi, metodu, diğer isimleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
2 | İtikadi konular etrafındaki ilk fikri hareketler, Emeviler, Abbasiler | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
3 | İlk dönem tartışmalarından doğan fırkalar | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
4 | Nasların anlaşılmasında kullanılan metotlar | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
5 | Mu'tezile'nin doğuşu ve kelami görüşleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
6 | Mu'tezile'nin Basra ekolü, Mu'tezile'nin Bağdat ekolü, Mu'tezile'nin ileri gelen alimleri. | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
7 | Ehl-i Sünnet ekolleri; Selef-i Sâlihîn | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Eş'arilik ve kelami görüşleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
10 | Eş'ariliğin önde gelen alimleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
11 | Matüridilik ve kelami görüşleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
12 | Matüridiliğin önde gelen alimleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
13 | Yeni İlm-i Kelam Dönemi | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
14 | Çağdaş Kelam Çalışmaları | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
15 | Çağdaş Kelam Çalışmaları | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yurdagür, Metin. Kelam Tarihi. Ekoller-Şahıslar-Eserler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017. | |
2 | Gölcük Şerafeddin. Kelam Tarihi. İstanbul: Kitap Dünyası Yayınları, 2018. | |
3 | Namlı, Abdullah. Kader İnancının Dini Temelleri. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2019. | |
4 | Namlı, Abdullah. Tekvin ve Kulların Fiillerinin Yaratılışı. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2021. | |
5 | Namlı, Abdullah. Kur’an’a Göre İnkar. İstanbul-Trabzon: Kalem Yayınları, 2021. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı, Dijital materyal, Yaygın sosyal iletişim araçları ve İnternet kaynakları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 10 | 50 |
c) Performans Ödevi | 4 | 10 | 40 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 2 | 6 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 4 | 5 | 20 |
1 | 1 | 1 | |
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |