|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DOĞAN ÇOLAK (dcolak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere Saha (Yakut) Türkçesinin ses bilgisini ve biçim bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Saha (Yakut) Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Saha (Yakut)Türkçesinin ses bilgisinin temel kavramları |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Saha (Yakut) Türkçesinin biçim bilgisinin temel kavramları |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Metin okuma |
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yakut Türkçesinin genel özellikleri öğretilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kelime yapımı (isimden isim yapımı) | Ders anlatımı, soru-cevap |
2 | Kelime yapımı (fiilden isim yapımı) | Ders anlatımı, soru-cevap |
3 | Fiil yapımı (fiilden fiil yapımı) | Ders anlatımı, soru-cevap |
4 | Fiil yapımı (isimden fiil yapımı) | Ders anlatımı, soru-cevap |
5 | İsim çekimi, çokluk ekleri, iyelik ekleri, hal ekleri | Ders anlatımı, soru-cevap |
6 | İsimlerde soru kategorisi, ek-fiil çekimi | Ders anlatımı, soru-cevap |
7 | Ek-fiil çekimi, sıfatlar | Ders anlatımı, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Zarflar ve zamirler | Ders anlatımı, soru-cevap |
10 | Fil zamanları | Ders anlatımı, soru-cevap |
11 | Fil zamanları | Ders anlatımı, soru-cevap |
12 | Fil zamanları | Ders anlatımı, soru-cevap |
13 | Fil zamanları | Ders anlatımı, soru-cevap |
14 | Sıfat-fiiller, zarf-fiiller, birleşik fiiller | Ders anlatımı, soru-cevap |
15 | Bağlaçlar, edatlar ve ünlemler | Ders anlatımı, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | KİRİŞÇİOĞLU, Fatih, Yakut (Saha) Türkçesi Grameri, Fatih, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1999. | |
2 | KİRİŞÇİOĞLU, Fatih vd., Saha (Yakut) Halk Edebiyatı Örnekleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1996. | |
3 | KİRİŞÇİOĞLU, Fatih, Saha Türklerinin Atasözleri (İnceleme-Metin), Ankara, 2007. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 5 | 6 | 30 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |