Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ARK 532 - ARKEOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ARK 532 Adı: HELLENİSTİK DÖNEM ORTA ANADOLU SERAMİK KÜLTÜRÜ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİNE KÖKER GÖKÇE (eminekoker@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EMİNE KÖKER GÖKÇE,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Orta Anadolu yerleşimlerinde Hellenistik Dönem seramik kültürünü tanıtmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Orta Anadolu yerleşim yerleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Alanının güncel ve temel bilgilerine etik kurallar çerçevesinde bir arada sahip olur.
PÇ-2 Alanında lisans eğitiminde edindiği tüm pratik ve kuramsal bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar ve değerlendirir ayrıca uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde uzman düzeyinde kullanır, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmaya ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri getirir.
PÇ-3 Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçlar ile kayıt altına alır.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Orta Anadolu Hellenistik Dönem siyasi ve sosyal yaşantısını tanır. PÇ-7 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışma ve projelerde strateji belirleyerek etkinlikleri etik kurallar çerçevesinde planlar, yönetir ve uygular.
PÇ-8 Alanı ile ilgili güncel konuları ulusal ve uluslararası düzeyde topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine uzman düzeyde sahip olur.
PÇ-9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun şekilde hareket eder.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Güncel veriler ışığında bölgedeki kazı çalışmaları üzerine değerlendirmeler yapar. PÇ-10 Arkeolojinin uygulamasında mevzuat; malzemenin sunum ve koruma inceliklerinde müzecilik, eserlerin dokümantasyonu kapsamında kataloglama bilgi ve becerilerini uzman düzeyinde uygular.
PÇ-11 Alan uygulamaları dışında Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo / laboratuar ortamında uzman düzeyinde çalışma becerisine sahip olur.
PÇ-12 Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Orta Anadolu Hellenisik Dönem seramik Kültürünü ve Kültürler arası etkileşimler üzerine bilgi sahibi olur. PÇ-12 Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler.
PÇ-13 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri uzman düzeyinde bir araya getirir ve kullanır.
PÇ-14 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetisine sahip olur.
PÇ-15 Bilişim ve iletişim teknolojilerini uzman düzeyinde kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yayınlardan müzelere Orta Anadolu yerleşimlerde sofra kaplarından depolama kaplarına ve bezeme özelliklerini tanıtmak ve üzerinde detaylı çalışmalar yapmak.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Orta Anadolu Hellenistik Dönem yerleşimleri ve yerleşim tipleri hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Orta Anadolu Hellenistik Dönem siyasi yapısı hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
3 Orta Anadolu Hellenistik Dönem seramikleri hakkında çalışmalar yapılır. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
4 Akdeniz Dünyası seramiklerlerini öğrenir. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
5 Orta Anadolu'da yaşamış kültürlerden devam eden form ve biçimler hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
6 Persler ve Orta Anadolu'daki siyasi yaşamları ve bölge kültürü üzerindeki etkisi tartışılır. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
7 Hellenistik Dönem yerleşim yerleri ve buluntuları tanıtılmaya başlanır. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Boğazköy Hellenistik Dönem seramikleri üzerine bilgi sahibi olur. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
10 Alişar Hellenistik Dönem seramikleri üzerine bilgi sahibi olur. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
11 Porsuk-Zeyve Höyük, Kültepe, Eskiyapar, Kerkenes, Tavşum yerleşim yerleri ve seramikleri tartışılır. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
12 Doğu sicillataları formları ve Orta Anadolu'da tespit edilen formlar bezeme açısından değerlendirilir. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Demir Çağı'ndan devam eden seramik formları tartışılır. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Demir Çağı'ndan devam eden seramik bezemeleri tartışılır. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Orta Anadolu Hellenistik dönem seramiği incelenirken nelere dikkat edilmesi hangi kültürlerle karşılaşılabileceği ve yerel üretim seramik biçimleri hakkında genel verilere sahip olur. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Stewart, S. M. 2010. Gordion After the Knot: Hellenistic Pottery and Culture, A Dissertation submitted to the Graduate School of the University of Cincinnati in partial fulfillment of the requeirements for the degree of Doctorate of Philosophy.
2 Strobel, K. ve Gerber, C. 2000. “Tavium (Büyüknefes, Provinz Yozgat) – Ein regionales Zentrum Anatoliens. Bericht über den Stand der Forschungen nach den ersten drei Kampagnen (1997–1999)”, Istanbuler Mitteilungen 50, 215– 265.
3 Köker Gökçe, E. ve Barat, C. 2022. Porsuk-Zeyve Höyük Hellenistik Dönem Yerel Üretim ve Geleneksel Boya Bezemeli Seramikleri, Cedrus X: 139-164.
4 Von Der Osten H. H. 1937. The Alişar Höyük: Season Of 1930-1932, Part III. Oip XXX, Chicago: Universty Of Chicago Press.
5 Osten, H. H. ve Schmidt, E. F. 1930. The Alişar Hüyük season of 1927, part I, The University of Chicago Oriental Instıtute Publications Volume VI, eds. J. H. Breasted.
6 Orthmann, W. 1966. “Untersuchungen auf dem Asarcık Hüyük bei Ilıca”, İstanbuler Mitteilungen 16, 27-88.
7 Maier, F. 1963. “Bemerkungen zur Sogenannten Galatischen Keramik von Boğazköy” Jahrbuch Des Deutschen Archaologischen Instıtuts 78: 218–255.
8 Gerber, C. 2003. “Die Keramikgruppen von Tavium/Büyüknefes”, Anatolia Antiqua 9: 223-251.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Sunum, makale, kitap, seramik materyaller.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 3-15 1 50
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 12 60
       c) Performans Ödevi 5 12 60
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 6 12
Sözlü Sınav 1 3 3
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180