|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | METİN ZİYA KÖSE (metinziya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Alevi-Bektaşiliği ilgilendiren ve yazımında Osmanlı Alfabesi kullanılan maddi eserleri okuma becerisini kazanmaktır. El yazmalarını okuyup anlayabilmek ve de yazabilmek için Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arap alfabesi, harflerin yazılış ve birleşme şekilleri, gramer ve imla kuralları, ekler ve kelime köklerinin yazılışı gibi temel bilgileri vermek ve bu bilgiler doğrultusunda Alevi-Bektaşi inanç sistemine ait birincil kaynakları orijinalinden okuyabilmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arap alfabesi ve bu alfabenin tarihçesi ile gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-7 İlgili alanda veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Alevi-Bektaşi inanç sistemine ait birincil kaynakları orijinalinden okuyup yorumlayabilir. |
PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir. PÇ-9 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-10 Alevi Bektaşi Kültürüne dair belli başlı kavramları, teorileri ve uygulamaları öğrenir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Farklı dönemlerdeki eserlerin yazı dili hakkında bilgi sahibi olur ve bu eserleri okuyup açıklayabilir. |
PÇ-12 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bir inanç sisteminin temelini, kültürünü anlayabilmek için o inanç çerçevesinde yazılmış eserleri okuyup anlayabilmek gerekmektedir. Bu eserleri okuyabilmenin yolu dönemin dil ve yazı üsluplarını dikkate alıp çalışmalar yapmaktır. Bu bağlamda bu ders Alevi-Bektaşi inanç sisteminin el yazmalarını okuyup çözümlemeye ve anlamaya yönelik çalışmaları kapsar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Arap yazısının tarihçesi ve gelişimi | Anlatma Yöntemi |
2 | İslam yazısının doğuşu ve çeşitlenmesi | Anlatma Yöntemi |
3 | Yazı türlerini ayıran farklılıklar | Anlatma Yöntemi |
4 | Muhakkak, Reyhanî, Kufî, Sülüs, Nesih, Rikaa, Divanî, Siyakat ve Talik (Nesta’lik) yazı türleri ve örnekleri | Anlatma Yöntemi |
5 | Osmanlı Devleti ve yazı çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
6 | Safevi Devleti ve yazı çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
7 | Transkripsiyon ve işaretleri | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kitabeler ve çeşitleri (İnşa, usta ve onarım kitabeleri) | Anlatma Yöntemi |
10 | Türbe, yatır, dergâh ve kutsal mekanlarda kitabeler | Anlatma Yöntemi |
11 | Osmanlı Dönemi kitabe çeşitleri, kullanılan yazı türleri ve okumaları | Anlatma Yöntemi |
12 | Safevi Dönemi kitabe çeşitleri, kullanılan yazı türleri ve okumaları | Anlatma Yöntemi |
13 | Kitabe örnekleri ve okuma denemesi | Anlatma Yöntemi |
14 | Mezar taşlarının tarihi ve sosyo-kültürel önemi | Anlatma Yöntemi |
15 | Farklı dönemlerden örneklerle okuma denemesi | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1- Develi, Hayati (2008). Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I. İstanbul: Kesit Yayınları. | |
2 | 2- Yılmaz Kurt (2006). Osmanlıca Dersleri I. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 8 | 40 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 6 | 30 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |