|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | KAMU YÖNETİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LEYLA KAHRAMAN (lkahraman@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
LEYLA KAHRAMAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Türkiye’de siyasi modernleşme sürecini tarihsel bir perspektifle ele alarak, modernleşme teorileri çerçevesinde Osmanlı’dan günümüze siyasal dönüşümleri analiz etmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ders kapsamında Osmanlı modernleşmesi, Tanzimat reformları, Meşrutiyet hareketleri, Cumhuriyet’in kuruluş süreci, çok partili sisteme geçiş, demokratikleşme çabaları ve günümüz Türkiye’sindeki siyasi modernleşme dinamikleri ele alınarak, öğrencilerin Türkiye’de siyasal modernleşme sürecini analitik bir bakış açısıyla değerlendirme yetkinliği kazanmaları hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Osmanlı ve Türkiye’de siyasal modernleşmenin temel kavramlarını ve süreçlerini açıklayabilir. |
PÇ-4 Siyaset bilimi ve yönetim alanında öğrendiği kavramı ve yaklaşımları ulusal ve uluslararası boyutta yorumlar, karşılaştırmalı ve disiplinlerarası analiz yapar ve uygular. PÇ-6 Siyaset bilimi alanında ulusal ve yerel düzeyde devlet, demokrasi ve sivil toplum ilişkilerini ve bu alanda yaşanan sorunları eleştirel olarak değerlendirir. PÇ-12 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi disiplinlerinin, uluslararası ilişkiler, sosyoloji, tarih ve ekonomi gibi ilişkili olduğu disiplinler ile etkileşimini anlamlandırabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Cumhuriyet’in kuruluşundan günümüze Türkiye’nin siyasi dönüşümünü, dönemsel reformlar ve politik yapılar çerçevesinde analiz edebilir. |
PÇ-4 Siyaset bilimi ve yönetim alanında öğrendiği kavramı ve yaklaşımları ulusal ve uluslararası boyutta yorumlar, karşılaştırmalı ve disiplinlerarası analiz yapar ve uygular. PÇ-6 Siyaset bilimi alanında ulusal ve yerel düzeyde devlet, demokrasi ve sivil toplum ilişkilerini ve bu alanda yaşanan sorunları eleştirel olarak değerlendirir. PÇ-12 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi disiplinlerinin, uluslararası ilişkiler, sosyoloji, tarih ve ekonomi gibi ilişkili olduğu disiplinler ile etkileşimini anlamlandırabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Siyasal modernleşme sürecinde meydana gelen yapısal değişimleri, toplumsal, ekonomik ve kültürel etkileri ışığında karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. |
PÇ-4 Siyaset bilimi ve yönetim alanında öğrendiği kavramı ve yaklaşımları ulusal ve uluslararası boyutta yorumlar, karşılaştırmalı ve disiplinlerarası analiz yapar ve uygular. PÇ-6 Siyaset bilimi alanında ulusal ve yerel düzeyde devlet, demokrasi ve sivil toplum ilişkilerini ve bu alanda yaşanan sorunları eleştirel olarak değerlendirir. PÇ-12 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi disiplinlerinin, uluslararası ilişkiler, sosyoloji, tarih ve ekonomi gibi ilişkili olduğu disiplinler ile etkileşimini anlamlandırabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Türk siyasal hayatına ilişkin güncel konuları tartışabilir. |
PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir. PÇ-4 Siyaset bilimi ve yönetim alanında öğrendiği kavramı ve yaklaşımları ulusal ve uluslararası boyutta yorumlar, karşılaştırmalı ve disiplinlerarası analiz yapar ve uygular. PÇ-6 Siyaset bilimi alanında ulusal ve yerel düzeyde devlet, demokrasi ve sivil toplum ilişkilerini ve bu alanda yaşanan sorunları eleştirel olarak değerlendirir. PÇ-12 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi disiplinlerinin, uluslararası ilişkiler, sosyoloji, tarih ve ekonomi gibi ilişkili olduğu disiplinler ile etkileşimini anlamlandırabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Osmanlı İmparatorluğu’nda modernleşme süreci, Tanzimat ve Islahat Fermanları, Meşrutiyet hareketleri, Osmanlı’da anayasal gelişmeler, Jön Türkler ve Batılılaşma çabaları, Cumhuriyet’in ilanı ve siyasal dönüşüm, tek partili dönem ve reformlar, çok partili hayata geçiş süreci, 1960, 1980 ve 2000 sonrası siyasi modernleşme dinamikleri, demokrasi ve askeri müdahaleler, sivil toplumun gelişimi, Türkiye’de hukuk devleti, insan hakları ve demokratikleşme süreçleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin amacı, kapsamı, içeriği, yöntemi, kaynakları ve yükümlülükleri hakkında bilgilendirme Modernleşme Kavramı ve Teorik Çerçeve Modernleşme kuramları, Batı modernleşmesi ve Osmanlı’ya etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
2 | Osmanlı Modernleşmesi: Kurumsal ve Siyasal Dönüşümün Temelleri 17. ve 18. yüzyılda reform girişimleri, askeri ve idari modernleşme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
3 | Tanzimat ve Islahat Fermanları: Modernleşmenin İlk Büyük Adımları Merkeziyetçilik, hukuk reformları ve bireysel haklar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
4 | Meşrutiyet Hareketleri ve Anayasal Dönüşüm I. ve II. Meşrutiyet, Meclis-i Mebusan, anayasal gelişmeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
5 | Jön Türkler ve Osmanlı Modernleşmesinin Son Aşamaları Batılılaşma, merkeziyetçilik, siyasal ideolojiler ve muhalefet | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
6 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Geçiş: Modern Devletin İnşası I. Dünya Savaşı, Sevr ve Lozan, Cumhuriyet’in ilanı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
7 | Tek Partili Dönemde Modernleşme ve Devletçilik Hukuk, eğitim, ekonomi ve kadın hakları reformları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çok Partili Hayata Geçiş ve Demokrat Parti Dönemi 1946 seçimleri, siyasi liberalizasyon, kalkınma politikaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
10 | 1960 Darbesi ve Modernleşmenin Krizleri Ordu-siyaset ilişkisi, anayasal reformlar, planlı kalkınma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
11 | 1980 Sonrası Neoliberal Politikalar ve Demokrasi Özal dönemi, piyasa reformları, küreselleşme etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
12 | 2000’lerden Günümüze Türkiye’de Siyasal Modernleşme Avrupa Birliği reformları, sivil toplumun gelişimi, demokratikleşme süreçleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
13 | Türkiye’de Toplumsal Modernleşme ve Kadın Hareketleri Kadın hakları, eğitim reformları, toplumsal cinsiyet eşitliği politikaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
14 | Küreselleşme ve Türkiye’de Modernleşmenin Geleceği Teknoloji, ekonomi, hukuk ve siyasi yapıda modernleşmenin yönü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma Modernleşme teorilerinin Türkiye deneyimi ışığında değerlendirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Proje Sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Lewis, B. (2002). The Emergence of Modern Turkey, Oxford University Press.. | |
2 | Kalaycıoğlu, E. ve Sarıbay, A. Y. (2007). Türk Siyasal Hayatı, Makaleler, Alfa Yayıncılık: İstanbul. | |
3 | Mardin, Ş. (1991). Türk Modernleşmesi. İletişim Yayınları. | |
4 | Ortaylı, İ. (2010). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. Timaş Yayınları. | |
5 | Toprak, Z. (2012). Modernleşme ve Türkiye. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | |
6 | Findley, C. V. (2011). Modern Türkiye’nin Osmanlı Kökenleri. Timaş Yayınları. | |
7 | Ortaylı, İ. (2015). Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet. Timaş Yayınları. | |
8 | Berkes, N. (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma. Yapı Kredi Yayınları. | |
9 | Davison, R. H. (1997). Osmanlı İmparatorluğu’nda Reform: 1856-1876. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | |
10 | Lewis, B. (2017). Modern Türkiye’nin Doğuşu. İş Bankası Kültür Yayınları. | |
11 | Tunaya, T. Z. (1998). Türkiye’de Siyasal Partiler: İkinci Meşrutiyet Dönemi. Bilgi Üniversitesi Yayınları. | |
12 | Hanioğlu, M. Ş. (2018). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Türkiye’de Siyasal Düşünce. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları | |
13 | Mardin, Ş. (2006). Jön Türklerin Siyasi Fikirleri 1895-1908. İletişim Yayınları. | |
14 | Hanioğlu, M. Ş. (2001). Jön Türkler ve İttihat ve Terakki. İletişim Yayınları. | |
15 | Aydın, S. & Taşkın, Y. (2016). 21. Yüzyılda Türkiye: Siyaset, Hukuk ve Kültür Üzerine Düşünceler. İletişim Yayınları. | |
16 | Akşin, S. (2019). Yakın Tarihimizi Nasıl Bilelim? İş Bankası Kültür Yayınları. | |
17 | Zürcher, E. J. (2019). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İletişim Yayınları. | |
18 | Ahmad, F. (1995). Modern Türkiye’nin Oluşumu. Kaynak Yayınları. | |
19 | Tunçay, M. (1989). Türkiye’de Tek Parti Yönetimi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | |
20 | Bora, T., & Gültekingil, M. (2004). Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Kemalizm. İletişim Yayınları. | |
21 | Çavdar, T. (1997). Türkiye’de Çok Partili Hayata Geçiş. İmge Kitabevi. | |
22 | Koçak, C. (2017). Demokrat Parti: İktidarın Anatomisi 1946-1960. İletişim Yayınları. | |
23 | Yıldız, M. (2002). Demokrat Parti ve Popülizm. Kaynak Yayınları. | |
24 | Heper, M. (1991). Devlet Geleneği ve Türk Modernleşmesi. Doğu Batı Yayınları. | |
25 | Taşkın, Y. (2013). Özal’dan Erdoğan’a Muhafazakâr Demokrasi. İletişim Yayınları. | |
26 | Kandiyoti, D. (2011). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. Metis Yayınları. | |
27 | Tekeli, Ş. (1995). Kadınlar ve Siyasal-Toplumsal Hayat. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitaplar, Kitap Bölümleri, makaleler ve belgeseller |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 226 |