Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / TR532 - TURİZM REHBERLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TR532 Adı: MİRAS TURİZMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TURİZM REHBERLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER ÇOBAN (omercoban@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ders kapsamında Dünyada kültürel miras yönetimi alanında gerçekleştirilen çağdaş uygulamaları tanıtmak, Kültür mirası kavramının genişleyen kapsamını ve farklı alan yönetimi planı modellerini tanıtmak, Türkiye’de kültürel miras yönetimi çalışmalarını ve alan yönetimi planlarını tanıtmak amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kültürel miras kavramını çağdaş yaklaşımlar çerçevesinden tanımlayabilir. PÇ-1 Turizm Rehberliği alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-7 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
PÇ-8 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar.
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Türkiye’de kültürel miras yönetiminin kapsamını ve bileşenlerini açıklayabilir. PÇ-1 Turizm Rehberliği alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-8 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar.
PÇ-9 Alanında uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde yürütür.
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Dünya mirası alanları kavramının açıklayabilir. PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-8 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar.
PÇ-9 Alanında uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde yürütür.
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 UNESCO Dünya Miras Listesinin ne olduğunu ve miras yönetimine etkisini açıklayabilir. PÇ-6 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
PÇ-8 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar.
PÇ-9 Alanında uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde yürütür.
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tarihi çevrenin korunmasında kültürel miras yönetimi, kültür mirasının bütün bileşenlerinin bir yönetim konusu olarak tanımlanması, UNESCO’nun dünya mirası ve alan yönetimi yaklaşımını değerlendirme, dünyadaki başarılı alan yönetimi planları ve uygulamaları, Türkiye’deki alan yönetimi planları ve uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kültür Mirası kavramı, kültürel miras yönetimi kavramı Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
2 Miras yönetiminin ilk adımı: kültür envanteri, dünyadan farklı envanter sistemlerinin tanıtılması Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
3 Dünya mirası kavramı, alan yönetimi kavramı, uluslararası yasal düzenlemeler Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
4 Kentsel sit alanlarında alan yönetimi, örnekler üzerinden tartışma - I Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
5 Kentsel sit alanlarında alan yönetimi, örnekler üzerinden tartışma - II Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
6 Tarihi kentsel peyzaj kavramı ve alan yönetim planlamasındaki rolü Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
7 Kültürel peyzaj alanlarında alan yönetimi, örnekler üzerinden tartışma Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Arkeolojik sit alanlarında alan yönetimi, örnekler üzerinden tartışma - I Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
10 Arkeolojik sit alanlarında alan yönetimi, örnekler üzerinden tartışma - II Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
11 Kırsal sit alanlarında alan yönetimi, örnekler üzerinden tartışma Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
12 Türkiye’de alan yönetiminin yasal yapılanması Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
13 Türkiye’de kentsel sit alanlarında alan yönetim planlaması Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
14 Türkiye’de kültürel peyzaj alanlarında alan yönetim planlaması Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
15 Türkiye’de arkeolojik sit alanlarında alan yönetim planlaması Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Oğuz, M.Öcal (2009) Türkiye’nin Kültürel Mirası, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.
2 Stanley Price, Kirby Talley and Alessandra Melucco Vaccaro. 1996. Historical and Philosophical Issues in the Conservation of Cultural Heritage, Getty Conservation Institute, LA. (excerpts) Helmut Anheier and Yudhishthir Raj Isar. 2011. Heritage, Memory a
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 20 1 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 10 1 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 20 1 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180