Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA-656 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA-656 Adı: MANZUM HİKâYELER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Klasik Türk edebiyatının manzum hikayelerini şekil ve muhteva açısından tanıtmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Mesnevi nazım şekli ve modern edebiyatımızdaki karşılıklarını öğrenmek. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Türk edebiyatı içerisinde önemli bir yeri olan mesnevilerin edebiyat tarihimiz için önemini kavramak. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Klasik Türk edebiyatının manzum hikayeleri olan mesnevilerin yüzyıllara göre önemli örnekleri incelenip bu örneklerden belli başlılarının şekil ve muhteva açısından ele alınması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hikâye hakkında bilgi sahibi olmak. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Mesnevi nedir? Nazım şekli bakımından mesneviler. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
3 Mesnevilerin bölümleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Mesnevilerin bölümleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Konuları bakımından mesneviler. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Konuları bakımından mesneviler. (Dinî-Tasavvufî Mesneviler) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Konuları bakımından mesneviler.(Çift kahramanlı aşk mesnevileri) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Konuları bakımından mesneviler. (Gaza, fetih ve savaşları konu alan mesneviler) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Konuları bakımından mesneviler.(Ahlakî mesneviler) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Konuları bakımından mesneviler. (Şehir ve toplum hayatı ile ilgili mesneviler) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Konuları bakımından mesneviler.(Menkıbevî mesneviler) Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Mesnevilerde zaman, mekan ve şahıs kadrosu. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Mesnevilerde motifler ve anlatım teknikleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Mesnevi, roman ve hikâye ilişkisi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kartal, Ahmet, Doğu’nun Uzun Hikȃyesi: Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğu Kütüphanesi Yay., İstanbul 2013.
2 Ünver, İsmail, "Mesnevi", Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), s. 430-563, Ankara, 1986.
3 Çelebioğlu, Âmil, Türk Mesnevi Edebiyatı, Dergah Yay., İstanbul 2018.
4 Ateş, Ahmed, “Mesnevi”, MEB İA, Cilt: 8, Eskişehir 1997.
5 Çiçekler, Mustafa, “Mesnevi (Fars Edebiyatı)”, DİA, Cilt: 29, Ankara 2004.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, matbu ve yazma eserler, sözlükler, bilgisayar, sinevizyon, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 6 6 36
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 6 30
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 8 40
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 210