|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NAŞİT İĞCİ (nasitigci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı kütle spektrometrelerinin proteomikste kullanım amaçları ve proteomikste kütle spektrometresi tabanlı analiz yöntemleri hakkında bilgi kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Güncel proteomik stratejiler hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Proteomikste biyoinformatik analizlerin hangi amaçlarla kullanıldığı hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kütle spektrometrelerinin proteomiks çalışmalarında kullanımları hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Kütle spektrometrelerinin proteomiks çalışmalarında kullanımıyla ilgili temel yaklaşımları ve deneysel yöntemleri öğrenir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Proteomikste güncel stratejiler ve veri kaynakları, kütle spektrometreleri ve proteomikste kullanımı, kütle spektrometresinde peptit/protein analizi için örnek hazırlama, ölçüm ve spektrumun analizi, biyoinformatik araçlarla protein tanımlama, de novo amino asit dizileme, etiketli protemiks, kantitatif proteomiks, cross-link kütle spektrometre tekniği. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Proteomikste güncel stratejiler ve veri kaynakları. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 2 | Kütle spektrometreleri ve proteomikste kullanımı. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 3 | “Top-down” ve “bottom-up” proteomiks stratejileri. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 4 | Kütle spektrometresi ölçümü için örnek hazırlama. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 5 | Kütle spektrometresi ile peptit ve proteinlerin hassas kütle ölçümünde kullanılan yöntemler. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 6 | Kütle spektrometresi ile elde edilen spektrumun yapısı ve verdiği bilgi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 7 | Kütle spektrometresinde peptit fragmantasyon yöntemleri ve kullanım amacı. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kütle spektrometresi ile protein tanımlama I: Peptit Kütle Parmakizi Analizi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 10 | Kütle spektrometresi ile protein tanımlama II: Peptit Fragment Parmakizi Analizi. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 11 | Kütle spektrometresi tabanlı de novo aminoasit dizilemesi ve bu amaç için kullanılabilecek yazılımlar. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 12 | Etiketli (labeled) proteomiks yaklaşımları. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 13 | Kantitatif proteomikste kullanılan yöntemler. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 14 | Kantitatif proteomikste biyoinformatik analizlerin kullanımı. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 15 | Kütle spektrometresi tabanlı çapraz-bağlama (cross-linking) yaklaşımı ile protein 3 boyutlu yapısı hakkında bilgi sahibi olma. | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Özel Demiralp F, İğci N, Peker S, Ayhan B. 2014. Temel Proteomik Stratejiler. Ankara Üniversitesi Yayınevi, Ankara. | |
| 2 | Hamdan M, Righetti PG. 2005. Proteomics Today. John Wiley & Sons, New Jersey. | |
| 3 | Matthiesen R (Ed). 2007. Mass Spectrometry Data Analysis in Proteomics. Humana Press. | |
| 4 | Hoffmann E, Stroobant V. 2007. Mass Spectrometry: Principles and Applications. Wiley. | |
| 5 | İğci, N. Ders Notları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders notları, kitaplar, ilgili makaleler, bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 172 | ||