|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MUTLUHAN AKIN (mutluhanakin@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin ana amacı, zayıf kaya kütlelerinin mühendislik projelerindeki davranışları ve oluşturabilecekleri jeomühendislik problemleri hakkında bilgi kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Zayıf kaya, kütlesel olarak zayıf kaya davranışı, zayıf kayaların mühendislik değerlendirmesi kavramlarını açıklayabilir, analiz ve değerlendirmesini yapabilir. |
PÇ-2 Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. PÇ-3 Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. PÇ-4 Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. PÇ-9 Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Zayıf kaya kütlelerinin oluşturduğu jeomühendislik sorunlarını açıklayabilir ve çözüm/iyileştirme projeleri hazırlayabilir. |
PÇ-7 Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. PÇ-9 Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. PÇ-10 Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Zayıf kaya kavramı, kaya kütle sınıflamaları, deneysel yaklaşımlar, ampirik yaklaşımlar, mühendislik jeolojisine yönelik analiz ve değerlendirmeler | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kaya malzemesi, süreksizlik ve kaya kütlesi tanımlamaları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Kaya kütlelerinin görgül yöntemlerle sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Farklı kaya kütlesi sınıflama sistemlerinin mühendislik projelerindeki kullanımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
| 4 | Zayıf kayaların sınıflandırılmasında kullanılan yaklaşımlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Farklı mühendislik projelerinde (yamaç ve şevler) zayıf kayalarda gözlenen jeomühendislik sorunları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
| 6 | Farklı mühendislik projelerinde (baraj ve tüneller) zayıf kayalarda gözlenen jeomühendislik sorunları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
| 7 | Zayıf kayalardaki jeomühendislik problemlerinin iyileştirilmesine yönelik yaklaşımlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Zayıf kayalarda gerçekleştirilen arazi deneyleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
| 10 | Zayıf kaya kütlelerinin kütlesel dayanım özelliklerinin belirlenmesinde kullanılan yöntemler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
| 11 | Kaya Kütlesi Sınıflama Sistemi (RMR) ve Kaya Kütlesi Kalite Sınıflama Sistemi (RMQR) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
| 12 | Jeolojik Dayanım İndeksi (GSI) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
| 13 | Hoek-Brown Görgül Yenilme Ölçütü ve bu ölçütün zayıf kaya kütlelerinin dayanımının belirlenmesinde kullanımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 14 | Hoek-Brown Görgül Yenilme Ölçütü kullanılarak gerçekleştirilen sayısal analizler (Limit-Denge Yöntemi) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Bilgisayarda Modelleme |
| 15 | Hoek-Brown Görgül Yenilme Ölçütü kullanılarak gerçekleştirilen sayısal analizler (Sonlu Elemanlar Yöntemi) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Bilgisayarda Modelleme |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ulusay, R., Sönmez, H., 2002. Kaya Kütlelerinin Mühendislik Özellikleri, Jeoloji Mühendislieri Odası Yayını, Yayın No: 60, Ankara, 243 sayfa. | |
| 2 | Hoek, E., 2013. Practical Rock Engineering. Hoek Notes by Evert Hoek. http://www.rocscience.com | |
| 3 | Singh, B., Goel, R.K., 2016. Engineering Rock Mass Classification: Tunnelling, Foundations and Landslides. Butterworth-Heinemann; 1st edition, 384 pages. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kaya kütlelerinin özellikleri, mühendislik davranışları ve oluşturdukları jeomühendislik sorunları üzewrine yazılan bazı kitaplar ve vaka analizleri içeren bilimsel makaleler | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 7 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||