Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / KİM615 - TEKLİF EDİLEN KİMYA (DOKTORA)

Kodu: KİM615 Adı: NÜKLEİK ASİTLER VE PROTEİN SENTEZİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEKLİF EDİLEN KİMYA (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CEVAHİR ALTINKAYNAK (caltinkaynak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
CEVAHİR ALTINKAYNAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, nükleik asitlerin yapısı, işlevi, sindirim ve emilimi, pürin ve pirimidin nükleotidlerinin sentez ve yıkım yollarının öğrenilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Makromoleküller hakkında temel kavramları öğrenebilir. PÇ-1 Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı olarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak bağlantı kurar, araştırma gruplarında uyum içinde çalışır.
PÇ-3 Kimya alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerini yakından izler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Purin ve Pirimidin metabolizmasını öğrenebilir. PÇ-4 Alanındaki güncel bilgileri sistematik olarak takip eder.
PÇ-5 Kaynak tarama, sunum yapabilme, deney düzeneği tasarlama ve hazırlayabilme ve ilgili sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur.
PÇ-6 Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olur ve bu anlayışı her türlü ortamda savunur.
PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Nükleotidlerin yapı ve fonksiyonunu öğrenebilir. PÇ-7 Alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerme ve karar verme gibi üst düzey yetkinlikleri kullanarak farklı bakış açıları ile yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÇ-8 Alanında ilerlemeye katkıda bulunacak kuramsal, deneysel veya modelleme esaslı araştırmaları tasarlar, yeni bilimsel metotlar geliştirir ve bilinen bir metodu farklı bir alana uygular.
PÇ-9 Alanı ile ilgili güncel bilgilerle kendi bilgi birikimi ve bakış açısını birleştirerek toplumsal, bilimsel sorunlar ve etik konularında çözümler üretir.
PÇ-10 Alanında ve farklı disiplinlerde ortaya çıkan sorunlara çözüm önerir, karar verme süreçlerinde inisiyatif alır ve araştırma gruplarına önderlik eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Protein sentezini öğrenebilir. PÇ-11 Alanı ile ilgili yaptığı çalışmaları bilimsel makaleye dönüştürüp, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki ilerlemelere katkıda bulunur.
PÇ-12 Alanındaki gelişmeleri takip ederek ve aktararak, toplumun bilimsel, teknolojik ve sosyal ilerleme sürecine katkıda bulunur.
PÇ-13 Uluslararası platformlarda, uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
PÇ-14 Alanında en az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü iletişim kurar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders bütün hücreler için gerekli maddeler olan nükleik asitlerin yapısında bulunan heterosiklik yapılı purin, purimidin sentezi, işlevi, yıkımı ve özellikle protein sentezi hakkında bilgiler içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Genel Bakış Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Nükleotidler Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Nükleik asit yapısı ve fonksiyonu Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Purin Nükleotidlerin Sentezi Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Purin Nükleotidlerin yıkımı Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Pirimidin Sentezi Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Pirimidin Nükleotidlerin Yıkımı Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 dUMP'nin timidin monofosfat sentezi Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
10 DNA yapısı ve replikasyon Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
11 RNA yapısı ve replikasyon Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Protein sentezi ve Genetik Kod Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Translasyon için gerekli bileşenler Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Protein sentezi Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Protein sentezi Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Nelson D. L., Cox M. M. (Kılıç, İ. (Ed.)) (2005). Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, 3. Baskı. Ankara: Palme yayıncılık, 363-408.
2 Champe P.C., Harvey R.A. (2007). Lippincott's Biochemistry, 4th Edition.
3 Murray R., Granner D., Mayes P. A., Rodwell V. W. (2003). Harper Biochemistry, the McGraw-Hill Companies.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitaplar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 15 1 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 11 2 20
9.Proje
Final Sınavı 16 2 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 8 32
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 8 32
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 6 18
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 6 18
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 7 1 7
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 7 1 7
0
0
Toplam İş Yükü 180