|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, yazı öğretimine ilişkin temel kavram, yaklaşım, teori ve teknikleri tanıma; İlkokul Türkçe Öğretim Programında öngörülen dik temel ve bitişik eğik yazıyı harf, kelime, satır ve paragraf kurallarına uygun olarak (hız, biçim, eğim, boşluk, ebat, çizgi takibi, imla ve noktalama) yazma ve bunların nasıl öğretileceğine yönelik planlama ve uygulama yapma bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yazı ve güzel yazı öğretimi ile ilgili temel kavram, ilke ve nitelikleri bilir |
PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yazmaya hazırlık sürecini planlayarak uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar. PÇ-2 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili tasarladığı proje ve etkinlikleri uygular. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dik temel harflerle yazı yazma öğretim süreçlerini planlayarak uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar. PÇ-2 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili tasarladığı proje ve etkinlikleri uygular. PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-32 Eğitim-öğretim süreçlerini öğrencinin gelişim özelliklerine, çevresel koşullara, sosyokültürel özelliklere ve mevcut imkânlara göre etkin bir şekilde planlar. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bitişik eğik el yazısı öğretim süreçlerini planlayarak uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlar. PÇ-2 Alanındaki kaynakları kullanarak, öğretmenlik mesleği ile ilgili tasarladığı proje ve etkinlikleri uygular. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-16 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-39 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, planlama yapar, uygular ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | İlk Yazma öğretiminde karşılaşılabilecek sorunlara çözüm üretebilir. |
PÇ-5 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır. PÇ-7 Sınıf Öğretmenliği alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen derslerin konularını, yöntem, teknik ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür. PÇ-8 Uygulama sürecinde Sınıf Öğretmenliği alanıyla ilgili karşılaşılacağı sorunları tanımlar, kanıt toplar ve kanıtlardan hareketle çözüm önerileri geliştirir. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Öğrencilerin yazılarını fiziksel açıdan değerlendirebilir. |
PÇ-9 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-11 Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. PÇ-33 Öğrencilerin kazanımlarını alternatif yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. PÇ-48 Sınıf Öğretmenliği alanında edindiği teorik-uygulamalı bilgi ve becerileri birleştirir ve mesleki yaşamında kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar, yazma öğretiminin amacı ve geliştirilecek beceriler, güzel yazıda aranan temel nitelikler, çocuğun yaşamında harfler ve yazı, ilkokulda yazı öğretiminin temel ilkeleri, yazı öğretiminde kullanılan temel araç ve gereçler, yazı öğretiminde hazırlık (oturuş, kalem tutma, kağıt pozisyonu ve düzensiz çizgi alıştırmaları) ve öğretmen yaklaşımı, yazı öğretiminde karşılaşılabilecek olası sorunlar ve rahatsızlıklar. Dik temel harflerle yazı öğretimi: Harf yapılarının dayandığı geometrik biçimler, harflerin anatomik yapılarını oluşturan çizgiler (düzenli çizgi alıştırmaları), büyük ve küçük harflerin yazılış yönleri; bu harflerde eğim, biçim, ebat, harf/kelime (espas), satır aralıkları ve sık görülen yazım hataları, dik temel harflerle yazı yazma uygulamaları. Bitişik eğik yazı öğretimi: Bitişik eğik harflerin yapısal özellikleri, bitişik eğik yazı çizgi alıştırmaları, bitişik eğik büyük ve küçük harflerin yazılış yönleri; bu harflerde eğim, biçim, ebat, harf/kelime (espas), satır aralıkları ve sık görülen yazım hataları, bitişik eğik el yazısı yazma uygulamaları. Yazma becerisi ölçme ve değerlendirme uygulamaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar, yazma öğretiminin amacı ve geliştirilecek beceriler, güzel yazıda aranan temel nitelikler, çocuğun yaşamında harfler ve yazı, ilkokulda yazı öğretiminin temel ilkeleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
2 | Yazı öğretiminde kullanılan temel araç ve gereçler, yazı öğretiminde hazırlık (oturuş, kalem tutma, kağıt pozisyonu ve düzensiz çizgi alıştırmaları) ve öğretmen yaklaşımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
3 | Yazı öğretiminde karşılaşılabilecek olası sorunlar ve rahatsızlıklar. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
4 | Dik temel harflerle yazı öğretimi: Harf yapılarının dayandığı geometrik biçimler, harflerin anatomik yapılarını oluşturan çizgiler (düzenli çizgi alıştırmaları) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
5 | Dik temel harflerle yazı öğretimi: Büyük harflerin yazılış yönleri; bu harflerde eğim, biçim, ebat, harf/kelime (espas), satır aralıkları ve sık görülen yazım hataları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
6 | Dik temel harflerle yazı öğretimi: Küçük harflerin yazılış yönleri; bu harflerde eğim, biçim, ebat, harf/kelime (espas), satır aralıkları ve sık görülen yazım hataları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
7 | Dik temel harflerle yazı yazma uygulamaları. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dik temel harflerle yazma becerisini ölçme ve değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
10 | Bitişik eğik yazı öğretimi: Bitişik eğik yazıya hazırlık (çizgi alıştırmaları). | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
11 | Bitişik eğik yazı öğretimi: Bitişik eğik büyük ve küçük harflerin yapısal özellikleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
12 | Bitişik eğik yazı öğretimi: Bitişik eğik büyük harflerin yazılış yönleri; bu harflerde eğim, biçim, ebat, harf/kelime (espas), satır aralıkları ve sık görülen yazım hataları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
13 | Bitişik eğik yazı öğretimi: Bitişik eğik küçük harflerin yazılış yönleri; bu harflerde eğim, biçim, ebat, harf/kelime (espas), satır aralıkları ve sık görülen yazım hataları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
14 | Bitişik eğik harflerle yazı yazma uygulamaları. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
15 | Bitişik eğik harflerle yazma becerisini ölçme ve değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Beyin Fırtınası, Benzetim Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Beceri Geliştirme Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Demir, H. ve Artut, K. (2013). Güzel Yazı Teknikleri ve Öğretimi. (6. Baskı). Anı Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, ders notları, bilgisayar, projeksiyon, güzel yazı defteri, yumuşak uçlu kurşun kalem, iz bırakmayan silgi, divit kalem. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |