|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP KARA (recepkara@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, satranç ile ilgili temel kavramlara ve kurallara yönelik bilgi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Satranç taşlarını ve hareketlerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Satrancın kurallarını ve tarihi gelişimini anlatabilir |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Satranç ile ilgili düzenlen resmi bir turnuvada performans gösterebilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | İnternet ortamında bulunan (lichess.org vb.) satranç uygulamalarını kullanabilir |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, satrancın yararları, tanıtımı, tarihçesi, kuralları, neden spor olduğu, satranç ahlakı ve rekabet psikolojisi ve eğitim aracı olarak kullanılması konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Satrancın yararları ve tarihçesi, satranç tahtasının tanıtımı | Anlatım, Problem Çözme |
2 | Taşların tanıtımı ve taşların hareketi, tuşe kuralı | Anlatım, Problem Çözme |
3 | Piyonun hareketleri, geçerken alma | Anlatım, Problem Çözme |
4 | Şah çekmek, şah tehdidi, opozisyon kavramı | Anlatım, Problem Çözme |
5 | Mat, mat konumları, bir hamlelik matlar | Anlatım, Problem Çözme |
6 | Merkez kareler ve merkezin kontrolünün önemi | Anlatım, Problem Çözme |
7 | Rok ve rok ile ilgili kurallar | Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Notasyon ve notasyon kuralları | Anlatım, Problem Çözme |
10 | Satrançta zaman kontrolü, satranç saati tanıtımı | Anlatım, Problem Çözme |
11 | Taşların gelişmesi ve tempo | Anlatım, Problem Çözme |
12 | Satranç açılış kavramı ve basit açılışlar | Anlatım, Problem Çözme |
13 | Oyun sonu örnekleri | Anlatım, Problem Çözme |
14 | Satrançta beraberlik | Anlatım, Problem Çözme |
15 | Turnuva çeşitleri ve özellikleri | Anlatım, Problem Çözme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kulaç, O. (2006). Başlangıç düzeyi satranç ders kitabı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. | |
2 | Kulaç, O. (1991). Satranç Öğretmen Kılavuz Kitabı. Türkiye Satranç Federasyonu Yayınları. | |
3 | Nimzowitsch, A (2022). Satranç Sitemim-1 (Temel Ögeler). Yeni Satranç Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Satranç Panosu, Satranç Saati, Satranç Takımları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 16 | 1 | 30 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 9 | 9 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 9 | 9 |
c) Performans Ödevi | 1 | 14 | 14 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |