|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, İslam medeniyetinin dünya tarihindeki konumu ve İslam tarihinin sağlıklı bir şekilde dönemlendirilmesi konusunda farkındalık kazanmayı amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İslam kurumlarının tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak İslam tarihi ve sanatları alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İslam kurumları işleyişi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İslam kurumları tarihsel gelişim ve dönüşümünü tanır. |
PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, İslam medeniyetinin dünya tarihindeki konumu, İslam tarihinin dönemlendirilmesi etrafındaki tartışmalar ve belli başlı önemli kültür havzalarının yanı sıra İslam tarihinde ortaya çıkan siyasi, idarî/bürokratik, adlî, sosyal ve ilmî kurumlar zamansal-mekânsal değişim/dönüşümleri içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İslam kurumlarının genel yapısı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
2 | İslam'da idari yapılanmanın fikri zemini | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
3 | İslam idari kurumları | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
4 | Hilafet kurumu, hilafet teorisi, tartışmalar, tarih boyunca hilafet kurumunun işleyişi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
5 | Vezirlik kurumu | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
6 | İslam'da yargının dini arka planı, İslam yargı kurumları | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
7 | İslam Hukuku | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kadılık ve genel işleyişi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
10 | Kadıulkudât’lık kurumu | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
11 | İslam mahkemelerinin genel işleyişi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
12 | Mezalim mahkemeleri | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
13 | İslam’da güvenlik teşkilatı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
14 | İslam medeniyetinin dünya tarihindeki konumu | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
15 | İslam tarihinde ortaya çıkan siyasi, idarî/bürokratik, adlî, sosyal ve ilmî kurumları zamansal-mekânsal değişim/dönüşümler | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Uzunçarşılı. İ. H. (1988). Osmanlı Devlet Teşkilatına Medhal. Ankara. Türk Tarih Kurumu Yayınları | |
2 | Baş. E. (2020). İslam Kurumları Tarihi. Ankara, Grafiker Yayınları. | |
3 | Yazıcı. Z. (2011).İslam Medeniyeti ve Müesesseleri Tarihi. İstanbul. İFAV Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1(60 dk.) | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 8 | 32 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |