Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / GK510 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ

Kodu: GK510 Adı: KÜLTÜR VE DİL Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BÜLENT OKAN MİÇOOĞULLARI (omicoogullari@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı dil ve kültür arasındaki diyalektik ilişkiyi; dilin kültürel boyutlarının ve yapısının irdelenmesini; bireyin ses, duygu ve düşünce dünyasını oluşturan anadilin kültürel görevlerini; anadilini doğru kullanmanın ve yabancı dil öğrenmenin gerekliliğine işaret ederek, kültürel zenginlik bilincinin oluşturulmasını kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkçenin ve tabancı dilin önemini kavrayabilir. PÇ-23 Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÇ-24 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Kültürün unsurlarını kavrayabilir. PÇ-7 Bilgilerinin güncelliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanır.
PÇ-16 Beden eğitimi öğretmenliği mesleğini yapmaya istekli olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. PÇ-4 Spor ile ilgili ortaya çıkan problemlerin tespiti ve çözümü aşamasında, mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Türkçeyi doğru ve güzel kullanmayı öğrenebilir. PÇ-5 Öğrencileri ve meslektaşları ile etkin iletişim sağlar / kurar.
PÇ-6 Sportif organizasyonların evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar.
PÇ-7 Bilgilerinin güncelliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi milli ve evrensel düzeyde değerlendirebilir. PÇ-3 Spor ile ilgili problemlere disiplinler arası bir yaklaşımla çözüm getirir.
PÇ-4 Spor ile ilgili ortaya çıkan problemlerin tespiti ve çözümü aşamasında, mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Sözlü ve yazılı Türk kültürü ürünleriyle kültür aktarımını nasıl olacağını bilebilir. PÇ-5 Öğrencileri ve meslektaşları ile etkin iletişim sağlar / kurar.
PÇ-24 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Kültür ve dil kavramlarını açıklayabilir. PÇ-1 Beden eğitimi ve spor alan bilgilerini kullanabilme becerisine sahip olur
PÇ-24 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 Kültürlerarası diyalog için yabancı dilin gereğini bilebilir. PÇ-1 Beden eğitimi ve spor alan bilgilerini kullanabilme becerisine sahip olur
PÇ-2 Spor alanındaki uygulamaların sonuçlarını analiz edip yorumlar.
PÇ-3 Spor ile ilgili problemlere disiplinler arası bir yaklaşımla çözüm getirir.
PÇ-24 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-9 Kültürün dile ve konuşmaya olan etkisini anlayabilir. PÇ-3 Spor ile ilgili problemlere disiplinler arası bir yaklaşımla çözüm getirir.
PÇ-23 Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÇ-24 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği dil ve kültürle ilgili temel kavramlar; kültürün kaynakları ve öğeleri; sözlü ve yazılı kültür; maddi ve manevi kültür; bireysel ve toplumsal açılardan kültür; birleştirici ve ayrıştırıcı olarak kültür; kültürlenme, kültürleşme, kültürel yayılma ve uyum; bilişsel, sembolik, yapısal-işlevsel yaklaşımlar açısından kültür; semboller sistemi olarak dil; bireysel açıdan dil ve dil edinimi; dilin insan bilincine etkisi; kültür, dil, biliş ve realite arasındaki ilişki; dilin bilgiyi ve kültürü taşıma, toplumsal ilişki ve iletişim kurma işlevi; dil ve kültürün gelişimi ve aktarımı; ulusal kimlik ve dil; kültür ve dildeki değişmelerin dinamikleri; kültür ve dildeki değişmelerin karşılıklı etkileşimi tartışmaları; milli kültürler küreselleşme, çok dillilik ve çok kültürlülük gibi konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dilin tanımı ve tarihçesi.İnsan hayatında dilin önemi. Çocuğun insan olma sürecinde dilin önemi. Anadilin önemi. Anlatma, tartışma, soru cevap.
2 Dille toplumun ve kültürün ilişkisi. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap, Araştırma İnceleme.
3 Dil ve düşünce. Dil sembol ve işaret ilişkisi. Dil kültürel varlığımız ve toplum.Milli dil ve kültür.Farklı kültürlerin dile yansımaları. Anlatma, tartışma, soru cevap.
4 Dil ve dünya görüşü. Dilin imkanları. Dil gerçek ilişkisi. Sözlü kültür ve dil. Medya dili ve sözlü kültür. Sözün gücü ve gücün sözü. Anlatma, tartışma, soru cevap.
5 Dil ve bağlam. Dil ve siyaset. Bir kültür ögesi olarak dil. Dilin millet, kültür ve medeniyet varlığı içindeki yeri. Anlatma, tartışma, soru cevap.
6 Dilin bakımı ve gelişmesi. Dili zenginleştirme yolları. Dil ile sosyal yapı arasındaki ilişki. Anlatma, tartışma, soru cevap.
7 Dil, kültür ve çeviri. Anlatma, tartışma, soru cevap.
8 Ara Sınav
9 Dil, kültür, edebiyat arasındaki ilişki, bağlantı. dilin oluşmasını sağlayan söz varlığı. tarih medeniyet ilişkisi Medeniyet kültür ilişkisi. Anlatma, tartışma, soru cevap.
10 Mankurtlaşma. Yabancı dille eğitim ve kültür. Tasfiyecilik. Sunum. Anlatma, tartışma, soru cevap.
11 Küreselleşme, internet ve Türkçe. Bilim dili ve Türkçe. Dilde yabancılaşma ve aşağılık duygusu. Dil kirlenmesi. Sunum. Anlatma, tartışma, soru cevap.
12 İletişim, dil ve kültür. İletişim ve ögeleri.Sunum. Anlatma, tartışma, soru cevap.
13 İletişim teknolojileri ve kültür. Televizyon ve kültür.Bilgisayar, internet ve kültür. Sunum. Anlatma, tartışma, soru cevap.
14 Enformatik kültür. Çok kültürlülük. Medeniyet ve modernizm. Medeniyetler çatışması.Sunum. Anlatma, tartışma, soru cevap.
15 Dil ve kültür bilinci. Sunum. Anlatma, tartışma, soru cevap.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ünalan, Ş. (2014). Dil ve kültür. Ankara: Nobel Yayınları.
2 Kaplan, M. (2016). Kültür ve dil. İstanbul: Dergah Yayınları
3 Akarsu, B. (1998). Dil- kültür bağlantısı. İstanbul: İnkılap Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 9-14 6 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 6 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 92