|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ (volkangungordu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Tarihöncesi dönemlerde Kapadokya bölgesini arkeolojik veriler ışığında değerlendirmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | 1- kapadokya jeolojisini değerlendirme |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Neolitik Çağ' da Kapadokya |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kalkolitik Çağ'da Kapadokya |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Erken Tunç çağında Kapadokya |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kapadokya Tarihöncesi Yerleşimleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | giriş | sunum |
2 | Kapadokya Jeolojisi | sunum |
3 | Kapadokya Jeolojisi | sunum |
4 | Paleolitik Çağlar da Kapadokya | sunum |
5 | Güncel araştırmalar ışığında Neolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
6 | Güncel araştırmalar ışığında Neolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
7 | Güncel araştırmalar ışığında Neolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güncel araştırmalar ışığında Neolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
10 | Güncel araştırmalar ışığında Neolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
11 | Kalkolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
12 | Kalkolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
13 | Kalkolitik Çağ'da Kapadokya | sunum |
14 | Erken Tunç Çağında Kapadokya | sunum |
15 | Erken Tunç Çağında Kapadokya | sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Balkan-Atlı, N. & Cauvin, M. C. (1998). Aksaray, Nevşehir, Niğde İlleri Obsidien Yüzey Araştırması. Araştırma Sonuçları Toplantısı 15(2): 219-232. | |
2 | Duru, G. (2018). Değişen Zaman, Dönüşen Geçmiş: Volkanik Kapadokya’da Neolitik. Anadolu 44: 157-179. | |
3 | Gülçur, S. (1999). Aksaray, Nevşehir, Niğde İlleri 1998 Yüzey Araştırması. Araştırma Sonuçları Toplantısı 17(2): 149-162. | |
4 | Güngördü, F.V. Başoğlu, O. (2019). Kızılırmak Nehri Kenarında Bir Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem Yerleşimi Sofular Höyük. Olba 27: 41-60. | |
5 | Kayacan, N. (2018). Oval Points and Cattle Hunting Practices in Central Anatolia during the 8th Millenium BC. Adalya 21. 45-61. | |
6 | Omura, S. (1990). 1989 Yılı Kırşehir, Yozgat, Nevşehir, Aksaray İlleri Sınırları İçinde Yürütülen Yüzey Araştırmaları. Araştırma Sonuçları Toplantısı 8: 69-90. | |
7 | Özbaşaran, M. (2011). The Neolithic on the Plateau. S. R. Steadman, G. McMahon (eds.), The Oxford Handbook of Ancient Anatolia 10.000-323 B.C.E. (pp. 99-124). Oxford University Press, New York. | |
8 | Öztan, A. (2012). Köşk Höyük A Neolithic Settlement in Niğde-Bor Plateau. M. Özdoğan, N. Başgelen, P. Kunihold (eds.), The Neolithic in Turkey, (pp. 31-70). Archaeology and Art Publications, İstanbul. | |
9 | Roberts, N. (2012). The Climate of Neolithic Anatolia. M. Özdoğan, N. Başgelen, P. Kunihold (eds.), The Neolithic in Turkey, (pp. 67-94). Archaeology and Art Publications, İstanbul. | |
10 | Şenyurt, S. Y. (1998). Nevşehir İli 1997 Yılı Yüzey Araştırması. Araştırma Sonuçları Toplantısı 16(1): 451- 466. | |
11 | Todd, I. (1980). The Prehistory of Central Anatolia I The Neolithic Period. Paul Aström Förlag, Göteborg | |
12 | Todd, I. A., Pasquare, G. (1965). The Chipped Stone Industry of Avla Dağ. Anatolian Studies 15, 95-112. | |
13 | Toprak, V. (1998). Vent Distribution and its relation to regional tectonics, Cappadocian Volcanics, Turkey. Journal of Volcanology and Geothermal Research 85, 55-67. | |
14 | Öztan, A. (2002). Köşk Höyük: Anadolu Arkeolojisine Yeni Katkılar. Tüba-Ar 5, 55-69. | |
15 | Kulakoğlu, F., Kangal, S. (2010). Anatolia’s Prologue Kültepe Kanesh Karum. Assyrians in Istanbul. Kayseri Büyükşehir Belediyesi | |
16 | Güngördü, F. V. (2022c). Arkeolojik Yüzey Araştırmalarında Dijital teknolojilerin Kullanımı: Nenesu Projesi Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Dijitalleşme Özel Sayısı 142-150. | |
17 | Güngördü, F. V. (2022b). Topraktepe a Middle Chalcolithic Site in Avanos, Nevşehir; 2020-2021 Archaeological Survey Results. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 57, 28-45. | |
18 | Güngördü, F. V. (2021). Avla Dağ’da Yeni Dönem Tarihöncesi Araştırmaları: İlk Gözlemler. Anadolu Araştırmaları 25, 1-25. | |
19 | Duru, G., Özbaşaran, M. (2005). A Non-Domestic Site in Central Anatolia. Anatolian Antiqua 13, 15-28. | |
20 | Doğan, U. (2021). Kapadokya, Zamanda Yolculuk. Bilgin Kültür Sanat Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |