|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI/DOKTORA(ÖNERİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | UMUT YUKARUÇ (umutyukaruc@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
UMUT YUKARUÇ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, Türkiye’nin uluslararası güvenlik politikalarını, bölgesel ve küresel güvenlik dinamikleri çerçevesinde ele alarak analiz etmeyi amaçlar. Türk dış politikasının güvenlikle ilişkili temel meseleleri, tehdit algıları ve stratejik tercihleri incelenerek, öğrencilerin Türkiye’nin uluslararası güvenlik mimarisi içindeki konumunu kavramaları hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türkiye’nin uluslararası güvenlik politikalarının temel dinamiklerini analiz edebilme. |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki rolünü ve devletler üzerindeki etkilerini kavrar. PÇ-2 Güvenlik ve terör sorunlarını teorik ve kavramsal açıdan analiz edebilir. PÇ-3 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-4 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bölgesel ve küresel güvenlik meselelerinin Türk dış politikasına etkilerini değerlendirebilme. |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki rolünü ve devletler üzerindeki etkilerini kavrar. PÇ-3 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-4 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye’nin uluslararası güvenlik mimarisi içindeki rolünü eleştirel bir perspektiften yorumlayabilme. |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki rolünü ve devletler üzerindeki etkilerini kavrar. PÇ-2 Güvenlik ve terör sorunlarını teorik ve kavramsal açıdan analiz edebilir. PÇ-3 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Güvenlik politikaları çerçevesinde Türkiye’nin diplomatik ve askeri kapasitesini analiz edebilme. |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki rolünü ve devletler üzerindeki etkilerini kavrar. PÇ-2 Güvenlik ve terör sorunlarını teorik ve kavramsal açıdan analiz edebilir. PÇ-3 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders, Soğuk Savaş sonrası dönemde Türkiye’nin güvenlik politikalarının dönüşümünü, NATO ve bölgesel güvenlik iş birliklerini, sınır ötesi tehditleri ve Türkiye’nin askeri kapasitelerini kapsamlı bir şekilde ele alır. Türkiye’nin terörle mücadelesi, enerji güvenliği, göç ve siber güvenlik gibi güncel güvenlik konuları dersin önemli başlıkları arasında yer alır. Ayrıca, Türk dış politikasının Ortadoğu, Kafkasya ve Doğu Akdeniz’deki güvenlik boyutları detaylandırılır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin Tanıtımı: Uluslararası Güvenlik Kavramı ve Türk Dış Politikasına Genel Bakış | Tartışma, Anlatma |
2 | Türkiye’nin Güvenlik Politikalarının Tarihsel Gelişimi: Osmanlı’dan Cumhuriyete | Tartışma, Anlatma |
3 | Soğuk Savaş Döneminde Türkiye’nin Güvenlik Stratejileri | Tartışma, Anlatma |
4 | Soğuk Savaş Sonrası Türk Dış Politikası ve Güvenlik Algıları | Tartışma, Anlatma |
5 | NATO ve Türkiye: Müttefiklik İlişkileri ve Güvenlik Politikalarındaki Rolü | Tartışma, Anlatma |
6 | Türkiye’nin Terörle Mücadelesi: PKK, DAEŞ ve Diğer Aktörler | Tartışma, Anlatma |
7 | Bölgesel Güvenlik: Ortadoğu, Kafkasya ve Türkiye’nin Rolü | Tartışma, Anlatma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Enerji Güvenliği ve Türk Dış Politikası | Tartışma, Anlatma |
10 | Türkiye’nin Doğu Akdeniz Politikaları ve Deniz Yetki Alanları | Tartışma, Anlatma |
11 | Göç ve Güvenlik: Suriye Krizi ve Türkiye’nin Politikaları | Tartışma, Anlatma |
12 | Siber Güvenlik ve Türkiye: Yeni Nesil Tehditler | Tartışma, Anlatma |
13 | Türk Savunma Sanayii ve Askeri Kapasite: Yerli ve Milli Teknolojiler | Tartışma, Anlatma |
14 | Genel Değerlendirme: Türkiye’nin Uluslararası Güvenlik Mimarisi İçindeki Yeri | Tartışma, Anlatma |
15 | Genel Değerlendirme: Türkiye’nin Uluslararası Güvenlik Mimarisi İçindeki Yeri | Tartışma, Anlatma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Fiona Hill ve Ömer Taşpınar – Türkiye ve Bölgesel Güvenlik: Yeni Bir Strateji Arayışı | |
2 | Baskın Oran (Ed.) – Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olaylar, Belgeler, Yorumlar | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yazılı kaynaklar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 8 | 48 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 1 | 3 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |