|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ ANA BİLİM DALI DOKTORA(ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı enerji üretim süreçlerinin verimliliğini artırmak, maliyetleri düşürmek ve çevresel etkileri en aza indirmektir. Güneş enerjisi teknolojilerinde kullanılan malzemeler, yüksek verimli fotovoltaik hücreler üretmek için ışık emilimini ve dönüştürme oranını artırmayı hedeflerken, rüzgar türbinlerinde kullanılan malzemeler, aerodinamik performansı artırarak daha yüksek dayanıklılık ve hafiflik sağlamaya yöneliktir. Jeotermal enerji sistemlerinde korozyona ve yüksek sıcaklığa dayanıklı malzemeler kullanılarak sistem ömrü uzatılırken, hidrojen enerjisi ve yakıt pili teknolojilerinde kullanılan katalizörler ve membran malzemeleri, hidrojen üretim ve depolama süreçlerinde verimliliği artırır. Alternatif enerji kaynakları ve yenilenebilir enerji türlerinin karşılaştırılmasında, kullanılan malzemelerin çevresel sürdürülebilirliği ve geri dönüştürülebilirliği önemli bir rol oynar. Ayrıca, yeni malzeme geliştirme çalışmaları, enerji üretim maliyetlerini düşürmek ve bu teknolojilerin daha geniş bir uygulama alanında kullanılabilirliğini sağlamak için sürekli ilerleme göstermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yenilenebilir enerji kaynakları hakkında genel bilgiye sahip olarak açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenciler yenilenebilir enerjinin depolanması ve kullanımı hakkında bilgi sahibi olarak açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Öğrenciler yenilenebilir enerji kaynaklarını bilerek kullanılan malzemeleri seçimini yapabilir |
PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Öğrenciler alternatif enerjiler hakkında bilgi sahibi olarak enerjiye kolay erişim için yenilikçi düşünceler geliştirebilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yenilenebilir ve yenilenemeyen enerji Fosil Yakıtlar Yenilenebilir Enerji Kaynakları Güneş Enerjisi Rüzgar Enerjisi Jeotermal Enerji Hidrojen Enerjisi ve Yakıt Pilleri Alternatif enerji kaynakları Yenilenebilir ve alternatif enerji türlerinin karşılaştırılması ve uygulamaları, kullanılan malzemeler ve geliştirilen malzemeler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yenilebilir Enerji Teknolojilerine giriş | Anlatım, Tartışma metotları |
2 | Yenilebilir Enerji Kaynakları | Anlatım, Tartışma metotları |
3 | Enerji ve Alternatif Enerji Kaynakları | Anlatım, Tartışma metotları |
4 | Hidrojen enerjisi ve önemi | Anlatım, Tartışma metotları |
5 | Hidrojen üretimi ve depolama yöntemleri | Anlatım, Tartışma metotları |
6 | Piller ve Pillerde kullanılan malzemeler | Anlatım, Tartışma metotları |
7 | Yakıt Hücreleri | Anlatım, Tartışma metotları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güneş enerjisi sistemleri | Anlatım, Tartışma metotları |
10 | Güneş enerjisi ve güneş panellerinin çalışma prensipler | Anlatım, Tartışma metotları |
11 | Hidroelektrik Enerji sistemleri ve uygulamaları | Anlatım, Tartışma metotları |
12 | Rüzgar Enerji sistemeleri ve uygulamaları | Anlatım, Tartışma metotları |
13 | Nükleer Enerji ve Nükleer Santraller | Anlatım, Tartışma metotları |
14 | Biyokütle enerji sistemleri ve uygulamaları | Anlatım, Tartışma metotları |
15 | Jeotermal enerji sistemleri ve uygulamaları | Anlatım, Tartışma metotları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Onurbaş Avcıoğlu ,A. Ve Dayıoğlu, M.A., 2016. Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Teknolojileri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No: 1637, Ders Kitabı: 588, Ankara. | |
2 | Yenilenebilir Enerji Teknolojilerinin Fizik Temelleri, Recep Tapramaz, 2022, Nobel Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 14 | 42 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 186 |