|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ ANA BİLİM DALI DOKTORA(ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SERKAN DAL (serkandal@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SERKAN DAL, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Teknolojide malzemelerin bir şekilde servis ömürlerini belirleyen kriterler ve sebepler hakkında, hasara uğramış parçaların hasar sebeplerinin tespiti için gerekli olan bilgilerin verilmesi | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Hasar analizinin tanımını ve gerekliliğini kavrar. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Hasar sebeplerini ve mekanizmalarını sınıflandırır |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Yorulma, sürünme ve aşınma mekanizmalarını sınıflandırır. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Mekanik işlem hasarlarını sınıflandırır. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-4 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. PÇ-6 Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygular. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Hasar analizinde malzemelerde görülen hasar mekanizmaları, çeşitleri, tespiti ve araştırma teknikleri hakkında bilgi vermek, Metallerde görülen özel kırılganlıklar, Temper gevrekliği, Hidrojen kırılganlığı, Sıvı metal gevrekliği ve bu hasarların analizi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Hasar analizinin teknolojideki önemi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 2 | Hasar analizinin uygulama yöntemleri | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 3 | Hasar sebepleri ve mekanizmaları | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 4 | Kırılma, kırılma hasarı, analizi ve önlenmesi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 5 | Yorulma hasarı, mekanizması ve analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 6 | Sürünme hasarı, mekanizması ve analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 7 | Aşınma hasarı, mekanizması, aşınma deneyleri ve aşınma hasarının analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Korozyon hasarı, mekanizması ve korozyon hasarının analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 10 | Kaynak hatalarından kaynaklanan hasarlar, mekanizmaları ve kaynak hasarlarının analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 11 | Metallerde görülen özel kırılganlıklar, Temper gevrekliği, Hidrojen kırılganlığı, Sıvı metal gevrekliği ve bu hasarların analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 12 | Isıl işlem hataları ve analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 13 | Döküm hataları, döküm hatalarının analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 14 | Mekanik işlem hasarları ve analizi | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 15 | Örnek Problemler | Anlatım, soru-cevap-tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Failure Analysis, ASM Handbook, 9th. Edition | |
| 2 | ASM Handbook Volume 11: Failure Analysis and Prevention, 2002 | |
| 3 | Michael D. Hayes, Dale B. Edwards, Anand R. Shah, 2 - Fractography as a Failure Analysis Tool,William Andrew Publishing, 2015 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 186 | ||