Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EGT507 - EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN)

Kodu: EGT507 Adı: EĞİTSEL VERİ MADENCİLİĞİ VE ÖĞRENME ANALİTİKLERİ Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, eğitim ortamlarında üretilen verilerin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması yoluyla öğrenme süreçlerinin daha etkili ve veriye dayalı şekilde anlaşılmasını sağlamaktır. Öğrencilere eğitsel veri madenciliği ve öğrenme analitikleri alanındaki temel kavramlar, yöntemler ve uygulamalar hakkında bilgi kazandırmak; bu bilgileri kullanarak öğrenme süreçlerini değerlendirme, iyileştirme ve kişiselleştirme becerisi kazandırmak hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitsel veri madenciliği ve öğrenme analitikleri alanındaki temel kavramları açıklayabilir ve bu tekniklerin eğitimde nasıl kullanıldığını tartışabilir. PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-9 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile farklı disiplinleri bütünleştirir.
PÇ-10 Eğitim ortamlarında yapay zeka tabanlı uygulamaları tasarlayabilir ve geliştirebilir.
PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Farklı veri madenciliği yöntemlerini (sınıflandırma, kümeleme, regresyon vb.) kullanarak eğitim verilerini analiz edebilir ve öğrenme süreçlerini iyileştirmek için veriye dayalı kararlar alabilir. PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-9 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile farklı disiplinleri bütünleştirir.
PÇ-10 Eğitim ortamlarında yapay zeka tabanlı uygulamaları tasarlayabilir ve geliştirebilir.
PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Öğrenme analitiklerini kullanarak öğrenci performansını değerlendirebilir, kişiselleştirilmiş öğrenme stratejileri geliştirebilir ve öğrenci başarılarını tahmin edebilir. PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-9 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile farklı disiplinleri bütünleştirir.
PÇ-10 Eğitim ortamlarında yapay zeka tabanlı uygulamaları tasarlayabilir ve geliştirebilir.
PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Giriş ve Temel Kavramlar, Eğitsel Veri Madenciliği Yöntemleri, Öğrenme Analitikleri ve Uygulamaları, Eğitimde Veriye Dayalı Karar Verme, Eğitim Teknolojileri ve Araçlar, Öğrenme Analitiklerinin Geleceği, Etik ve Güvenlik, Uygulamalı Çalışmalar ve Vaka Analizleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş ve Temel Kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Eğitim Verisi ve Veri Kaynakları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Veri Temizleme ve Hazırlık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
4 Veri Madenciliği Yöntemleri: Temeller Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
5 Sınıflandırma Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
6 Kümeleme ve Regresyon Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
7 Öğrenme Analitiklerinin Tanımı ve Çeşitleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Öğrenci Başarısını Tahmin Etme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
10 Eğitimde Veriye Dayalı Karar Verme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
11 Eğitim Teknolojileri ve Araçlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
12 Veriye Dayalı Öğrenme Stratejileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Etik ve Güvenlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Öğrenme Analitiklerinin Geleceği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Final Projesi Sunumları ve Değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Güyer, T., Yurdugül, H., Yıldırım, S. (2020). Eğitsel Veri Madenciliği ve Öğrenme Analitikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
2 The Handbook of Learning Analytics. (https://www.solaresearch.org/publications/hla-22/)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 14 28
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 180