Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EGT509 - EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN)

Kodu: EGT509 Adı: PROGRAMLAMA VE VERİ BİLİMİNİN TEMELLERİ Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere programlama ve veri biliminin temel kavramlarını öğretmek, veri analizi ve makine öğrenmesi tekniklerini kullanarak öğrencilere veri odaklı kararlar alma yetkinliği kazandırmaktır. Öğrenciler, Python veya R gibi popüler programlama dillerini kullanarak veri toplama, temizleme, analiz etme ve görselleştirme becerileri geliştireceklerdir. Ayrıca, denetimli ve denetimsiz öğrenme yöntemlerini uygulayarak makine öğrenmesi modelleri kurmayı öğrenip, bu modelleri veri analizi süreçlerinde kullanabileceklerdir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Veri biliminin temel kavramlarını ve süreçlerini anlayarak veri toplama, temizleme, analiz etme ve görselleştirme yöntemlerini etkili bir şekilde uygulayabilirler. PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-9 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile farklı disiplinleri bütünleştirir.
PÇ-10 Eğitim ortamlarında yapay zeka tabanlı uygulamaları tasarlayabilir ve geliştirebilir.
PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır.
PÇ-12 Eğitsel bağlamda makine öğrenmesi, derin öğrenme ve büyük veri analitiği yöntemlerini etkin şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Python veya R gibi programlama dillerini kullanarak veri manipülasyonu, veri analizi ve makine öğrenmesi algoritmalarını yazabilir, çalıştırabilir ve değerlendirebilirler. PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitimde yapay zeka teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar.
PÇ-10 Eğitim ortamlarında yapay zeka tabanlı uygulamaları tasarlayabilir ve geliştirebilir.
PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır.
PÇ-12 Eğitsel bağlamda makine öğrenmesi, derin öğrenme ve büyük veri analitiği yöntemlerini etkin şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Denetimli ve denetimsiz öğrenme algoritmalarını kullanarak veri üzerinde sınıflandırma, regresyon ve kümeleme gibi işlemleri gerçekleştirebilir ve sonuçları analiz edebilirler. PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır.
PÇ-9 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile farklı disiplinleri bütünleştirir.
PÇ-10 Eğitim ortamlarında yapay zeka tabanlı uygulamaları tasarlayabilir ve geliştirebilir.
PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır.
PÇ-12 Eğitsel bağlamda makine öğrenmesi, derin öğrenme ve büyük veri analitiği yöntemlerini etkin şekilde uygular.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Giriş ve Temel Kavramlar, Python veya R Programlama Temelleri, Veri Yapıları ve Koleksiyonlar, Veri Okuma, Yazma ve Dosya İşlemleri, NumPy ve Pandas Kütüphaneleri ile Veri Manipülasyonu, Veri Görselleştirme Temelleri, İstatistiksel Analiz Temelleri, Veri Temizleme ve Hazırlık, Makine Öğrenmesine Giriş
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş ve Temel Kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Python veya R Programlama Temelleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Veri Yapıları ve Koleksiyonlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
4 Veri Okuma, Yazma ve Dosya İşlemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
5 NumPy ve Pandas Kütüphaneleri ile Veri Manipülasyonu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
6 Veri Görselleştirme Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
7 İstatistiksel Analiz Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Veri Temizleme ve Hazırlık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
10 Makine Öğrenmesine Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
11 Denetimli Öğrenme: Sınıflandırma Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
12 Denetimli Öğrenme: Regresyon Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Denetimsiz Öğrenme: Kümeleme Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Model Değerlendirme ve Hiperparametre Ayarları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Uygulamalı Proje Çalışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aydoğdu, Ş. (2020). Algoritma ve Programlama. Ankara: Pegem Akademi.
2 Kelleher, J. D., Tierney, B. (2020). Veri Bilimi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 14 28
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 180