|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | OZAN COŞKUNSERÇE (coskunserce@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını pedagojik bağlamda etkili bir şekilde kullanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, metin, görsel ve içerik üretimi yapan ÜYZ sistemlerini kullanarak ders planları, öğretim materyalleri ve değerlendirme araçları geliştirme becerisi kazanacaklardır. Ayrıca, ÜYZ'nin öğretim süreçlerindeki etik, güvenilirlik ve pedagojik uygunluk boyutlarını analiz ederek, bu araçların eğitimdeki rolünü eleştirel bir bakış açısıyla değerlendireceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Üretken yapay zeka kavramlarını, temel teknolojilerini ve eğitimde kullanım alanlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Üretken yapay zeka araçlarını kullanarak ders planı, öğretim materyali ve içerik geliştirebilir |
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitimde yapay zeka teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Üretken yapay zeka destekli metin, görsel ve değerlendirme içerikleri oluşturabilir. |
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitimde yapay zeka teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Üretken yapay zekanın eğitim süreçlerindeki etkilerini analiz edebilir ve entegrasyon stratejileri geliştirebilir. |
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitimde yapay zeka teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-5 | Üretken yapay zeka destekli öğretim uygulamalarının pedagojik uygunluğunu ve etik boyutlarını değerlendirebilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir. PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında kullanır. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitimde yapay zeka teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar. PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Üretken yapay zekanın eğitimdeki geleceğine yönelik eleştirel çözümler ve öneriler geliştirebilir. |
PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar. PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. PÇ-9 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile farklı disiplinleri bütünleştirir. PÇ-11 Öğrenme ve öğretme ortamlarında yapay zeka teknolojilerini etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, üretken yapay zeka kavramı ve teknolojileri, eğitimde üretken yapay zeka araçlarının kullanım alanları, öğretim tasarımında üretken yapay zeka destekli uygulamalar, içerik ve materyal geliştirme süreçleri, kişiselleştirilmiş öğrenme olanakları, değerlendirme araçlarının oluşturulması, iyi uygulama örnekleri ve vaka analizleri, üretken yapay zekanın eğitimdeki etik ve pedagojik etkileri ile geleceğe yönelik değerlendirmeleri kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Üretken Yapay Zeka (ÜYZ) : Temel Kavramlar ve alt teknolojiler | Anlatım, Tartışma |
2 | Eğitimde kullanılan ÜYZ araçları | Uygulamalı Gösterim, İnceleme |
3 | Eğitimde ÜYZ: Fırsatlar ve zorluklar | Vaka Analizi, Beyin Fırtınası |
4 | Chatbotların eğitimde kullanımı ve uygulama alanları | Etkileşimli Sunum, Grup Çalışması |
5 | ÜYZ ile ders planı geliştirme | Atölye Çalışması, Uygulama |
6 | Metin üretimi ve içerik geliştirmede ÜYZ araçları | Atölye Çalışması, Uygulama |
7 | Görsel ve medya üretiminde ÜYZ araçları | Atölye Çalışması, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Değerlendirme ve sınav içeriği oluşturmada ÜYZ kullanımı | Atölye Çalışması, Uygulama |
10 | Kişiselleştirilmiş öğrenme için ÜYZ | Anlatım, Tartışma |
11 | ÜYZ kullanımı: İyi uygulamalar ve örnek vaka analizleri | Vaka Analizi, Sunum |
12 | ÜYZ destekli öğretim materyallerinin değerlendirilmesi | İnceleme, Tartışma |
13 | Öğretim süreçlerinde ÜYZ entegrasyonu proje çalışmaları | Proje Geliştirme, Danışmanlık |
14 | Final sunumları ve genel değerlendirme | Sunumlar, Değerlendirme |
15 | Eğitimde ÜYZ’nın geleceği | Panel, Serbest Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Karal, Y. (Ed.). (2024). Üretken Yapay Zeka ve Eğitim, Nobel Akademi Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, makaleler, bilgisayar, projeksiyon cihazı. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 10 | 1 | 10 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 5 | 1 | 30 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | 15 | 1 | 30 |
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 0 | ||
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 8 | 3 | 24 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 8 | 5 | 40 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 169 |