|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | KİMYA | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, anorganik (organik olmayan) , yani karbon-hidrojen bağı içermeyen bileşiklerin bağları, molukül yapıları, özellikleri ve kimyasal davranışları hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Anorganik kimya hakkındaki temel düzeyde bilgileri açıklayabilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Atomik ve moleküler yapı hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-2 Matematik ve fizik konularındaki yeterli bilgi birikimini kimya alanındaki problemleri çözmede kullanır. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Periyodik cetvel ve periyodik eğilimler hakkında açıklama yapabilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-2 Matematik ve fizik konularındaki yeterli bilgi birikimini kimya alanındaki problemleri çözmede kullanır. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Bileşikler arasındaki kimyasal bağları ve moleküllerarası etkileşimleri tahmin edebilir |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-4 Nitel ve nicel analiz yaparak elde ettiği verileri yorumlama becerisine sahip olur. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Atomik kuramlar, periyodik eğilimler, kimyasal bağlar, molekül geometrileri, molekül orbitalleri kuramı, katılar ve moleküllerarası etkileşimler | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Anorganik kimyaya giriş, atomik kuramlar | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Atom teorisinin gelişmesine yardımcı olan deneyler, atomun temel parçacıkları, bunların keşfi, bu parçacıkların atom içindeki yerleşimleri | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Işık madde etkileşimi, Işığın elektromanyetik dalga modeli ve foton modeli, atomun kuantum modeli, kuantum sayıları ve anlamları | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Çok elektronlu sistemler, elektronların yerleştirilme kuralları, Etkin çekirdek yükü ve Slater Kuralları, Periyodik özellikler ve periyodik cetveldeki değişimleri | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Lewis Nokta Yapısı, Oktet Kuralı, Formal Yük, Rezonans, Genişlemiş Kabuklar Kuramı | Anlatma Yöntemi |
| 6 | VSEPR kuramı ve örnekler üzerinde incelenmesi, Çoklu bağ içeren bileşiklerin geometrisinin belirlenmesi | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Kovalent bağ, Değerlik bağ teorisi, hibritleşme çeşitleri, çoklu bağlardaki uygulamaları | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Simetri Elemanları ve Simetri İşlemleri | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Molekül orbital terisi, Bu teoriden yararlanılarak bileşiklerin asit-baz davranışının incelenmesi, elektronegatiflik ve hibritleşme ile bağlantısı | Anlatma Yöntemi |
| 11 | İyonik bağ ve iyonik bileşiklerin genel özellikleri | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Kristal yapısı, istiflenme çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Metalik bağ ve metalik bileşiklerin özelliklerinin açıklaması ve diğer bileşik türleri ile kıyaslanması. İletken, yalıtkan ve yarıiletken maddeler.Yarıiletkenlik çeşitleri, Kristallerde rastlanılan kusurlar | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Moleküllerarası etkileşimler, hidrojen bağları ve bu etkileşimlerin maddelerin fiziksel özelliklerine olan etkileri | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Tanecikler arası etkileşimin erime-kaynama noktaları ve çözünürlük üzerine etkilerinin örnekler üzerinde açıklanması | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Tunalı, N.K., Özkar, S. (2017) Anorganik Kimya, Gazi Kitabevi, Ankara. | |
| 2 | Ölmez, H., Yılmaz, V.T. (2022) Anorganik Kimya, Dora Yayıncılık, Bursa. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 3 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 12 | 12 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 150 | ||