|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BAYRAM DURBİLMEZ (bdurbilmez@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk sözlü geleneğindeki epik anlatmaların özelliklerini kavratmak. Halk hikayelerinin yapı, işlev ve içerik özelliklerini kavratmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk sözlü geleneğindeki epik yaratmaların ve halk hikayelerinin özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-2 Halk edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda gerekli bilgi ve birikime sahip olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk sözlü geleneğindeki epik anlatmaların özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-2 Halk edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda gerekli bilgi ve birikime sahip olur. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Halk hikayelerinin yapı ve içerik özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-2 Halk edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda gerekli bilgi ve birikime sahip olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk sözlü anlatı geleneğinde epik anlatıların, kahramanlık destanlarının oluşumu, yapı ve içerik özellikleri, tasnifi, icra edilişleri ve icracıları, kültür tarihi açısından önemi ve işlevleri. Türk Destanlarından örnekler. Destandan hikayeye geçiş süreci, bu süreçte oluşturulan anlatmalar, Dede Korkut Kitabı anlatmaları, yapı, anlam ve işlevsel özellikleri, anlatıcı tiplerdeki ve icra ortamlarındaki değişim. Halk anlatı geleneğinde hikâye türü, yapı, anlam ve işlevsel özellikleri, tasnifi, hikâye anlatıcıları ve icra ortamına ilişkin unsurlar. Halk hikayelerinden örnekler. Sözlü ve yazılı kültürdeki destan ve halk hikâyelerinin elektronik kültür ortamında ve farklı alanlarda yeniden üretimi ve kullanımı konusundaki fikirlerin tartışılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk sözlü anlatı geleneği | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
2 | Destan tanımları ve bunların tartışılması | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
3 | Destanların yaratımı ve aktarımı | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
4 | Türk destanlarını sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
5 | Kültür tarihi açısından destanların önemi | Soru Cevap, Anlatma Yöntemi |
6 | Oğuz Kağan, Manas destanları | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
7 | Köroğlu ve Alpamış destanları | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Destandan halk hikayesine geçiş süreci | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
10 | Dede Korkut Kitabı ve özellikleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
11 | Dede Korkut Kitabı’ndaki anlatmaların icracısı ve anlatı ortamı | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
12 | Halk hikayesinin içerik, işlev, yaratım ve aktarım özellikleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma |
13 | Destan-halk hikayesi ilişkisi | Kaynak Tarama, Karşılaştırma |
14 | Aşık Garip ve Tahir ile Zühre hikayelerinin incelenmesi | Metin Tahlili |
15 | Sözlü kültür ortamında yaratılan destan ve halk hikayelerinin elektronik kültür ortamında yeniden üretimi | Makale Yorumlama, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | • Ergin, Muharrem, Oğuz Kağan Destanı, MEB Yay., İstanbul 1970 | |
2 | • Türkmen, Fikret, Tahir ile Zühre, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara 1983. | |
3 | • Boratav, Pertev Naili. Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Adam Yay., İstanbul, 1988 | |
4 | • M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004. | |
5 | • Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998 | |
6 | • Nutku, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikayeleri, İş Bankası Yay., Ankara 1997. | |
7 | • Gökyay, Orhan Şaik, Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul 1973. | |
8 | • Alptekin, Ali Berat, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yay., Ankara 1997. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 3 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |