Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS 512 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS 512 Adı: METİN ÇÖZÜMLEME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HULUSİ YILMAZ (h.yilmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Metinde aranması gerekenleri fark etme; söz konusu edileni keşfetme, hangi tez ya da tezlerin savunulduğunu farketme, delillerin savunuluşunu izleme, fikirlerin birbirien bağlanma şekillerini bulabilme ve Yazıda hangi tonalite kullanılmıştır: İronik mi, polemik mi…?

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahip olabilir. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretebilir. PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Metinde söz konusu edilen nedir? Metin neden söz ediyor? 2) Sözceleme şartlarını tespit ediniz. 3) Yazıda hangi tez yahut tezler savunuluyor? Kim tarafından savunuluyor? Tez açıkça belirtilmiş midir yoksa dolaylı yoldan mı anlaşılmaktadır? 4) Yararlanılan delilleri bulunuz ve derli toplu ifade ediniz. Tez hangi delile dayandırılmış? Karşı tez hangi delille çürütülmüş? Deliller hangi sahaya ait: Dinî mi, ilmî mi…vb. Delil tiplerinden hangileri kullanılmış ( Deliller, sağlamlıklarına göre sınıflandırılırlar: meşhurat, makbulât vb.) 5) Fikirler hangi örneklerle açıklanmış? Örnekler delil olarak kullanılmış mı? 6) Fikirler birbirine nasıl bağlanmış? Mantıkî bağlaçlar ifade edilmiş mi yoksa ifade edilmemiş mi? Metnin her paragrafı bir düşünce adımına mı uygun düşüyor? 7) Nasıl bir anlatım düzeni seçilmiş? Fikirler hangi düzende ortaya konulmuş? Nasıl bir akıl yürütme sırası uygulanmış?: Tümdengelim, tümevarım, diyalektik, anolojik vb… 8 ) Kullanılan terimler, söz dizimi özellikleri, yararlanılan edebî sanatlar. 9) Yazıda hangi tonalite kullanılmıştır: İronik mi, polemik mi…?
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Açılış dersi ve metin çözümlemesi kavramlarının kuramsal irdelenmesi. Anlatım, soru-cevap
2 İletişim sürecinde yazılı metinlerin işlevleri. Anlatım, soru-cevap
3 Metin çözümlemesi bağlamında çeşitli yöntemlerin tartışılması Anlatım, soru-cevap
4 Metin çözümlemesi bağlamında çeşitli yöntemlerin tartışılması. Anlatım, soru-cevap
5 Çözümleme yöntemleri bağlamında edimsel düzlemin açıklanması ve bir metin üzerinde edimsel düzlemin çözümlenmesi. Anlatım, soru-cevap
6 Çözümleme yöntemi bağlamında izleksel düzlemin açıklanması ve bir metin üzerinde izleksel düzlemin çözümlenmesi. Anlatım, soru-cevap
7 Çözümleme yöntemi bağlamında anlamsal düzlemin açıklanması ve bir metin üzerinde anlamsal düzlemin çözümlenmesi. Anlatım, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Çözümleme yöntemi bağlamında söz dizimsel düzlemin açıklanması ve bir metin üzerinde söz dizimsel düzlemin çözümlenmesi Anlatım, soru-cevap
10 Çözümleme yöntemi bağlamında söz bilimsel düzlemin açıklanması ve bir metin üzerinde söz bilimsel düzlemin çözümlenmesi. Anlatım, soru-cevap
11 Çözümleme yöntemi bağlamında düşünsel düzlemin açıklanması ve bir metin üzerinde düşünsel düzlemin çözümlenmesi Anlatım, soru-cevap
12 Metinler üzerinde öğrenilen yöntem aracılığıyla çözümlemelerin yapılması Anlatım, soru-cevap
13 Metinler üzerinde öğrenilen yöntem aracılığıyla çözümlemelerin yapılması Anlatım, soru-cevap
14 Metinler üzerinde öğrenilen yöntem aracılığıyla çözümlemelerin yapılması Anlatım, soru-cevap
15 Değerlendirme Anlatım, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 FİLİZOK, Rıza;http://www.ege-edebiyat.org/ , Zeybek, Işıl. Metin Çözümleme Kitabı, Topluluğa Seslenme. İstanbul: ID Kitap,2004.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitap, internet kaynakları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 1 1 1
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 14 42
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 6 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 177