Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS 513 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS 513 Adı: OSMANLI VE CUMHURİYET DEVRİ TÜRKİYE’NİN TOPLUM YAPISI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERTAN ÖZENSEL (ertanozensel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Başta Tanzimat Dönemi ve sonrası olmak üzere eğitim, hukuk, din, ekonomi, siyaset, aile, sivil toplum vb. alanlarda Osmanlı toplumsal yapısında meydana gelen değişim ve dönüşümler ile söz konusu değişimin temel saikleri ve sonuçları, yanı sıra Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türk toplumsal yapısının sosyal, siyasal, kültürel, ekonomik, demokratik hususiyetleri ve bu hususiyetlerin Osmanlı toplumsal yapısı ile karşılaştırmalı incelenmesi amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 -Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Osmanlı dünya görüşünün ilkeleri; bu ilkelere çerçevesinde oluşan toplumsal yapının temel parametreleri, XIX. Yüzyılda meydana gelen köklü değişimlerin ana nitelikleri. Türkiye’nin tarihsel süreçte geçirdiği değişim evreleri ve günümüz toplumsal yapısının çözümlenmesi, sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel değişimin dinamikleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Osmanlı Devletinin klasik yapısı; Nüfus Anlatım, soru-cevap
2 Osmanlı Devletinin Hukuk Yapısı Anlatım, soru-cevap
3 Osmanlı Devletinin Ekonomik Yapısı Anlatım, soru-cevap
4 Toplumsal yapı: Kırsal kesim;çift-hane sistemi, tapulu topraklar, mukata'alı topraklar Anlatım, soru-cevap
5 Sehir: Ticaret,kapital oluşumu, vakıf, hirfet, esnaf, loncalar Anlatım, soru-cevap
6 Osmanlı Klasik Devlet yapısının bozulması, Merkeziyetçiliğin zayıflaması, "Ayan-ı Vilayet" Anlatım, soru-cevap
7 18.Yüzyılda ilmiye sınıfının toplumsal durumu Anlatım, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Osmanlı devletinde modernleşme çalışmaları; idari modernleşme ve mahalli idare alanındaki gelişmeler Anlatım, soru-cevap
10 Cumhuriyet Dönemi'nde Türkiye'nin toplumsal yapısı Anlatım, soru-cevap
11 Türkiye'de toplumsal yapının ve değişmenin görünümleri; nüfus Anlatım, soru-cevap
12 Türkiye'de toplumsal yapının ve değişmenin görünümleri; kentleşme Anlatım, soru-cevap
13 Türkiye'de toplumsal yapının ve değişmenin görünümleri; aile Anlatım, soru-cevap
14 Patrimonyalizm, Az gelişmişlik, Modernleşme, “sağ-sol” yaklaşımı, “devletçi-Seçkinci/Gelenekçi liberal yaklaşım, Küreselleşme Anlatım, soru-cevap
15 Türkiye’de toplumsal yapının ve değişmenin değerlendirilmesi. Anlatım, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Halil İNALCIK, Devleti-i Aliyye, İş Bankası Kültür Yay, 2009.
2 Cihan, A., Doğan İ., Osmanlı Toplum yapısı ve Sivil Toplum, 3 F Yayınları, İstanbul, 2007.
3 Cihan, Ahmet, Osmanlı’da Eğitim, 3 F Yayınları, İstanbul, 2007.
4 Kongar Emre, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1995.
5 Aydın, Mustafa, Moderniteye Dışarıdan Bakmak, Açılım Kitap, İstanbul, 2009.
6 Cihan, A., Okumuş, E., Avcı., M., Osmanlı Devleti’nde Eğitim Hukuk ve Modernleşme, Ark Yayınevi, İstanbul, 2006.
7 Mardin, Şerif, Türk Modernleşmesi Makaleler 4, İletişim Yayınları, İstanbul, 1991
8 Subaşı, Necdet, Gündelik Hayat ve Dinsellik, İz Yay. İstanbul. 2005.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar, makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 15 15
       c) Performans Ödevi 1 15 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 1 1
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 14 56
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180